برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]

انواع نمای ساختمان اولین چیزی است که قبل از ورود به ساختمان مشاهده می کنید و در بسیاری از موارد آخرین چیزی است که نظر شما را در هنگام خروج جلب می کند.طراحی نمای مدرن و معماری آن که نقش مهمی در ظاهر کلی ساختمان دارد.
نرده و بالکن شیشه ای امروزه در اکثر خانه های مدرن محبوبیت بیشتری دارد. این شیشه ها علاوه بر زیبایی و طراحی ساختمان، امنیت بسیاری برای ساکنین فراهم می کندبه شرطی که از سیستم مدرن  هندریل استفاده شود.حال جان پناه شیشه ای چیست و چگونه اجرا و نصب می شود؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

جان پناه چیست؟

جان‌پناه معمولاً دیوار کوتاهی است که پیرامون بام ساختمان یا لبه‌ ایوان‌ها ساخته می‌شود. به عبارتی دیگر، جان‌پناه مانعی است به صورت دیوار در امتداد لبهٔ یک بام، بهارخواب، بالکن، گردشگاه یا سایر محوطه‌ها. زمانی که سقفی احداث می‌شود، جان‌پناه می‌تواند به صورت ساده با ادامه یافتن دیوارها شکل بگیرد؛ یا می‌تواند به صورت عمودی در قالب سازه‌هایی از قبیل دیوار آتش‌گیر یا بارو ایجاد شود. جان‌پناه‌ها در ابتدا به منظور حفاظت در برابر حملات نظامی ایجاد می‌شدند، اما امروزه، استفادهٔ عمدهٔ آن‌ها به عنوان حفاظ ایمنی و موانعی برای جلوگیری از گسترش آتش است.

به لبه بالایی جان‌پناه‌ها، دست‌انداز و گاه هندریل می‌گویند.

جان‌پناه یکی از ملزومات ساختمانی است و جان‌پناه ‌مناسب‌، علاوه بر ایجاد امنیت بیشتر در ساختمان‌، باعث زیبایی نمای ساختمان‌های شهری نیز می‌شود.

هندریل یا جان پناه شیشه ای چیست؟

هندریل یا جان پناه شیشه ای یکی از سازه های مدرنی است که از شیشه های مقاوم و ایمن تشکیل شده است و در بالکن و تراس نصب و اجرا می شود. این سازه به دلیل امنیت و مقاومت بالا به همراه طراحی زیبا یکی از پرطرفداراترین سازه ها در بین معماران و طراحان می باشد. در نصب این شیشه ها از یراق آلات مقاوم استفاده می شود و جنس این یراق آلات از جنس آلومینیوم و استیل بوده که در شرایط مختلف آب و هوایی مختلف مقاوم می باشد.

جان پناه شیشه ای مقاوم است؟

شیشه به کار رفته در این سازه از جنس سکوریت یا لمینت می باشد. شیشه سکوریت نشکن بوده و چهار برابر شیشه معمولی مقاومت دارد.انواع شیشه لمینت ضدگلوله بوده و در برابر فشار زیاد دما و ضربه های زیاد نمی شکند.

کاربرد جان پناه شیشه ای در نرده ها

از نرده های شیشه ای در راه پله ها ، بالکن و استخر استفاده می شود. از آنجائیکه در این موارد امنیت بسیار مهم است، از شیشه های جان پناه استفاده می شود. بهتر است برای نرده ها و استخرها از شیشه لمینت نشکن استفاده شود. تمام یراق آلاتی که در نصب این سازه استفاده می شود از جنس استنلس استیل می باشد که در برابر آب و رطوبت مقاوم بوده و دچار زنگ زدگی نمی شود.

جان پناه شیشه ای
جان پناه شیشه ای

نحوه نصب نرده شیشه ای جان پناه

به طور معمول با توجه به بودجه شما نرده شیشه ای به دو صورت نصب و اجرا می شود:
1. نرده شیشه ای با فریم
این نرده ها به صورت چهارضلعی یا دو ستون عمودی از پروفیل فلزی به همراه شیشه سکوریت 10 و 12 میلیمتری نصب می شود. این نوع نرده قیمت کمتری دارد و ایمنی پایین تری نسب به نوع دیگر آن دارد.

جان پناه بالکن
جان پناه بالکن

2. نرده شیشه ای فریم لس یا بدون فریم
این نرده بدون هیچ فریمی تنها با شیشه ها نصب می شود. از آنجائیکه این نرده ها باید بتواند تا وزن 450 کیلوگرم را در هر مترمربع تحمل کند، از شیشه های لمینت با ضخامت 16، 18 و 20 استفاده می شود. این شیشه ها در طرح و رنگ های مختلفی موجود می باشد که با توجه به سلیقه خودتان می توانید سفارش دهید. این نرده دارای نمای زیبایی هستند که به صورت روکار یا توکار در راه پله ها ، استخر نصب می شود.

روش های اجرای دیتیل نرده شیشه ای جان پناه

نصب نرده شیشه جان پناه دشواری و پیچیدگی های خود را دارد. به همین دلیل توجه به طراحی ساختمان و نوع سازه (راه پله ، استخر و بالکن) دارای اهمیت می باشد. به همین دلیل در مدل های مختلفی به شرح ذیل نصب و اجرا می شود:
1. دیتیل اجرای نرده شیشه ای اکسپوز
روش اکسپور یا روکار به گونه ایست که یراق آلات شیشه قابل مشاهده است. برای نصب در ابتدا سازه ای از آلومینیوم را با اندازه گیری دقیق در محل مورد نظر نصب می شود. دلیل استفاده از آلومینیوم در این روش وزن کم با مقاومت بالاست.

نرده شیشه ای اکسپوز
نرده شیشه ای اکسپوز

2. دیتیل اجرای نرده شیشه ای فیکس پوینت
پنل های این نوع نرده ها با توجه به قطر یراق به صورت نقطه ای یا همان فیکس پوینت سوراخ شده و از طریق یراق آلات مربوطه به یکدیگر متصل می شود. ایجاد سوراخ در این پنل ها و نصب آن نیاز به دقت فراوانن دارد درغیر اینصورت دچار شکستگی می شود. جنس دستگیره های این نرده ها از جنس استیل و آلومینیوم می باشد. شیشه های این نرده ها از جنس سکوریت یا لمینت با ضخامت 12 -20 میلیمتر می باشد.

نرده شیشه ای فیکس پوینت
نرده شیشه ای فیکس پوینت

3. دیتیل اجرای نرده شیشه ای اسپیگات
پنل های این نوع نرده شیشه ای به صورت ثابت با استفاده از یراق آلات به شکل لوله ای و گرد با پروفیل های چهارگوش نصب می شود.جنس یراق آلات آهنی پوشیده با رنگ الکترواستاتیک است که دارای عرض 5 سانتیمتر و ارتفاع 25 سانتیمتر است.
این نوع نرده ها بیشتر در راه پله و بالکن در کمترین زمان (نصب به سایر نرده های شیشه ای) نصب و اجرا می شود. جنس شیشه های به کار رفته در این نرده ها از سکوریت یا شیشه لمینت می باشد.

نرده شیشه ای اسپیگات
نرده شیشه ای اسپیگات

مزایای نرده شیشه ای

• متناسب با هر طراحی ساختمان
نرده های شیشه ای باید به گونه ای باشد که با هر طراحی ساختمانی متناسب و مناسب می باشد.
• مقاوم هستند.
یکی از مهم ترین مزیت های این شیشه ها مقاومت بالا در برابر درجه حرارت پایین و بالا  شکستن است.
• طول عمر بالا
در صورتی که از نرده شیشه ای به درستی نگهداری و مراقبت شود، تا مادام العمر می ماند و آسیبی به آن وارد نمی شود.
• امنیت بالایی دارد
این شیشه ها از خطر افتادن کودکان و حیوانات خانگی از ارتفاع بالکن و راه پله و حتی استخر جلوگیری می کند. همچنین با ضربه و گلوله نمی شکند.

پروژه اجرایی شیشه جان پناه در کردان به جای نرده محافظ

پروژه اجرایی جان پناه در کن سولقان ( سفره خانه کوه نور)

نمونه پروژه اجرایی شیشه و جان پناه در مازندران

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]