برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نمای کرتین وال زیباترین و مقاوم ترین نمای شیشه ای ساختمان

نمای کرتین وال که به دیوار پرده ای هم شناخته می شود مقاوم ترین و زیباترین نمای شیشه ای می باشد که در این مقاله قصد داریم درمورد موضوعات ذیل بپردازیم:

نمای شیشه ای کرتین وال چیست ؟
نحوه نصب و اندازه گیزی نمای کرتین وال به چه صورت است؟
انواع نمای شیشه ای کرتین وال کدامند؟ 

در نمای ساختمان از چه متریال هایی استفاده می شود؟

عمده تخصص و کار ما در نمای ساختمان استفاده از متریال های خشک شیشه و آلومینیوم است اما از متریال های دیگر نظیر بتن اکسپوز، دیتیل خشک، کامپوزیت، فایور تن شن راد که با جوش یا پیچ نصب می شود، نیز استفاده می شود که البته در تخصص ما نیز می باشد اما به دلیل هزینه های بسیار بالا از این متریال به ندرت استفاده می شود.

آلومینیوم پرکاربردترین ترین متریال در دنیا

همان طور که می دانید  نمای کرتین وال سازه ای است که از ترکیب شیشه و آلومینوم و سار متریال ها تشکیل شده است اما در ابتدا قصد داریم درباره یکی از مهم ترین متریال این سازه یعنی آلومینیوم صحبت کنیم.

آلومینیوم عنصری است که بیشترین موجودیت را در کره خاکی دارد و فلزی که در عین فرم پذیری می تواند سخت باشد و دوام بالایی دارد. همچنین سبک بودن این عنصر باعث شده که بر آهن چیره شود. با وجود این همه قابلیت ، فراوان یافت می شود و قیمت منطقی نسبت به سایر متریال ها دارد که باعث شده کاربرد فراوانی داشته باشد. آلومینیوم را در ساختمان سازی استفاده می کنند و در سایر صنایع نظیر صنایع دریایی، هوایی و فضایی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این فلز رسانای بسیار خوبی است.

مزایای آلومیینیوم در مقایسه با سایر متریال ها

در صنعت نمای ساختمان زمانی که هوای بیرون گرم است، به فلز منتقل می شود. فلز گرما را به فلز داخلی می کشاند که در مبحث انرژی و حرارت داخل ساختمان تاثیرگذار است. وظیفه مهندس نما اینست که انرژی را بهینه کند. برای از بین بردن رسانش فلز، آلومینیوم ترمال بریک به وجود آمد. ترمال بریک به معنی شکست حرارتی می باشد. یعنی اگر آلومینیوم را به دو تکه تقسیم کنید، یک تکه آلومینیوم بیرونی دارید و یک تکه آلومینیوم داخلی دارد. وسط این دو تکه به واسطه متریال هایی که می تواند از رزین یالاستیک فشرده باشد به نام پلی آمید قرار میگیرد و بهم دوخته می شود. یعنی فلزی که جمع می شود اما وسط آن پلی آمید قرار گرفته است. کار پلی آمید قطع حرارت و رسانا می باشد. بدین معنی که اگر هوای بیرون سرد باشد در صورت لمس پنجره متوجه سرد بودن آن می شوید اما اگر از داخل به آن دست بزنید سرمایی احساس نمی کنید به دلیل اینکه آلومینیوم با دمای داخل یکسان شده است. این قابلیت باعث شد تا از این متریال در نمای شیشه ای استفاده شود.

آلومینیوم بهتر است یا یو پی وی سی؟

آلومینیوم ،متریال بسیار مرغوب با بهترین قابلیت ها، چه از نظر فرم پذیری چه بعد از فرم پذیری، سخت پذیری و مقاومت بالا بسیار مورد استفاده قرار گرفت. یکی از ایرادات upvc اینست که بعد از چند سال که در معرض تابش نور آفتاب قرار می گیرد، دچار تغییر در فرم و شکل می شود اما آلومینیوم فرم خود را از دست نمی دهد.

با وجود این قابلیت ها، ویژگی رنگ پذیری بالایی دارد بدین معنا که رنگدانه هایی در این متریال وجود دارد که در سایر متریال ها مانند UPVC وجود ندارد.

انواع نمای شیشه ای با استفاده از آلومینیوم

با استفاده از آلومینیوم می توان بزرگترین ابعاد شیشه ای را با قابلیت های متحرک نظیر لولایی، اسلایدی، Lift & Slide ( سیستم قوی تر از اسلایدی) و تاشو می توان اجرا کرد.

سیستم نمای شیشه ای  سیستم دودبند، هوابند و آب بندترین نوع سیستم کشویی در دنیا می باشد زیرا سیستم کشویی معمولی آب بند و دودبند نیست. این سیستم جدید در ایران نیز مرسوم شده است که دارای یراق آلاتی با برندهای آلمانی( جیو، روتو، زیگینر) ارائه می شود.

  •  پنجره آلومینیومی می تواند بزرگترین ابعاد خودش را داشته باشد و بیشترین وزن شیشه را تحمل کند.
  • یراق آلاتی برای این منظور ساخته می شود که تا وزن 400 کیلو را تحمل می کند در عین حال این وزن را جا به جا می کنند.
  • دوام بالایی دارند و عمر طولانی دارند.
  • این سیستم مانند سایر پنجره ها دارای دستگیره می باشد که زمانی که دستگیره را به جهات بالا یا پایین می چرخانید، پنجره لیفت به همان جهت می شود. قرقره ها در این حالت باز می شوند و روی یک ریل قرار می گیرند. توسط یک ریل و قرقره این پنجره شروع به حرکت می کند که باعث می شود درب بسیار سنگینی را تنها با حرکت انگشتتان باز کنید. این قابلیت به هیچ وجه در سیستم پنجره کشویی وجود ندارد و قابل اجرا نیست. اگر هم قابل اجرا باشد بیشتر از 2 الی 3 ماه دوام ندارد و دچار خرابی می شود.
  • همچنین سیستم Lift & slide را می توان در ابعاد با ارتفاع بالا انجام داد. شرکت کامادر پنجره هایی با ابعاد 2*10 متر و 4*30 متر را به صورت بازشو اجرا کرده است.
  • سالیان سال می توان با این سیستم کار کنید. همان طو که گفتیم آب بند و دودبندترین سیستم موجود در دنیا می باشد. به طور معمول سیستم های کشویی آب بند و دودبند و هوابند نیستند.با گذر زمان لاستیک ها ساییده می شوند و دیگر قابلیت جلوگیری از جریان هوا ، اتلاف انرژی را ندارد. بنابراین برای حل کردن مشکلات سیستم اسلایدی و کشویی سیستم Lift & slide را طراحی راه اندازی کردند که در نمای ساختمان های بزرگ استفاده می شود که هم از اتلاف انرژی جلوگیری می کند و هم کارایی بیشتر دارد.

نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال در عین ظرافت، سختی و محکمی را دارد. در این سیستم پنجره های بسیار بزرگ روی هم قرار می گیرند که بیشترین نمای ظاهری را به شما می دهد. کرتین وال از آلومینیوم های افقی و عمودی ساخته شده است که مابین آنها از شیشه و سایر متریال ها استفاده می شود.

این سازه خود ایستا به مانند نمای اسپایدر به سازه ساختمان متصل و نصب می شوند. به خود ساختمان متصل نمی شود به همین خاطر به آنها خود ایستا می گویند. فشارهای وارده مانند سایر سیستم ها به سازه وارد می شود.

کاربرد نمای کرتین وال

امروزه نمای کرتین وال نه تنها در مراکز تجاری، اداری، صنعتی کاربرد دارد بلکه در ساختمان های مسکونی و ویلاها نیز اجرا می شود.

مزایای کرتین وال

نوع سازه دارای ویژگی هایی به شرح ذیل می باشد:

  • نسبت به سایر سازه ها از جمله سنگ بسیار سبک است.
  • دارای ماندگاری و دوام بیشتری است.
  • با وجود سختی، دارای ظرافت خاصی است.
  • از نظر ظاهری بهترین دید و نما را نسبت به سایر سازه ها ایجاد می کند.

آلومینیوم های عمودی مقاطع مختلف دارد. اسم تخصصی آن مولیون است و در مقاطع 6، 8 ، 12، 14، 18، 20، 23 میل وجود دارد. مقاطع آلومینیوم هایی که افقی شکل هستند را ترنزوم می گویند که معمولا نسبت به مولیون ها کوچکتر گرفته می شوند. به دلیل اینکه بیشترین باد وارده بر روی مولین (پروفیل های عمودی) کرتین وال می باشد، باعث شده تا سیستم ترنزوم را کوچکتر و باریکتر در نظر بگیرند. مقاطع آنها بستگی به عواملی از جمله ابعاد (طول، عرض و ارتفاع)، موقعیت جغرافیایی دارد. مثلا در ارتفاع 3 متر از یک مقطعی از ترنزوم 10 استفاده می شود ولی در منطقه ای دیگر از 12 یا 16 استفاده می شود. مقوله هایی از جمله باد، باران نیز در نظر گرفته می شود.

انواع نمای کرتین وال

نمای کرتین وال فیس کپ یا درپوش دار

یکی از انواع کرتین وال است ساختار آن به نحوی است که شیشه های نما روی آلومینیوم قرار می گیرد و درپوشی درز شیشه ها را می پوشاند در نهایت ساختاری مستحکم ایجاد می کند. کرتین وال درپوش دار، از نظر طولی در اشکال مختلفی از جمله دایره ای، مستطیلی، دوکی شکل طراحی و ساخته شده است. عرض تمام این درپوش ها و لامل ها 5 سانتیمتر است. طول لامل ها که 5 تا 23 سانتیمتر موجود می باشد. طول درپوش ها بستگی با توجه به درخواست کارفرما و ابعاد سازه ساختمان متفاوت می باشد. مثلا در پروژه لواسان کرتین وال فیس کپ و نیمه فریم لس استفاده شد در بخش فیس کپ از درپوش با طول 12 سانتیمتر استفاده شد.

نمای کرتین وال فریم لس

در فریم لس سطح یکدست شیشه ای را داریم با خطوط باریکی از چسب که ظاهری زیبا به نمای ساختمان می دهد. در این نوع از کرتین وال از چسب structural برای تثبیت شیشه بین شیشه و آلومینیوم استفاده می شود. بیشترین سطح نما را شیشه مشاهده می کنید و دیگر خبری از فریم آلومینیومی یا درپوش در نما مشاهده نمی کنید. به طور کلی در سیستم های آلومینیوم مبحث تفاوت سیستم ها در فضای بین لامه هاست یعنی جایی که قرار است شیشه ها بهم متصل شوند. در واقع تفاوتی است که در ظاهر به وجود می آید. یعنی تفاوت نماهای کرتین وال در ظاهر نماهاست. در فریم لس درپوشی وجود ندارد.

نمای کرتین وال نیمه فریم لس

از ترکیب فریم لس و فیس کپ، نمای کرتین وال نیمه فریم لس ایجاد می شود. بدین صورت که نما به صورت افقی و بدون درپوش اجرا می شود. مثلا 3 شیشه روی هم قرار گرفته و آلومینیوم به صورت عمودی بین درز شیشه ها برای تثبیت شیشه ها کار شده است. ولی بین این شیشه هایی که افقی روی هم قرار گرفته آلومینیومی قرار نگرفته است.

نمای کرتین وال یوچنل

نمای کرتین وال یوچنل به مانند فریم لس می باشد و به ظر برخی کارشناسان زیرشاخه آن محسوب می شود. تنها تفاوت این سیستم با فریم لس در تثبیت کننده شیشه هاست. برای فریم لس از فریم آلومینیوم برای دور شیشه ها استفاده می شود و بعد نصب انجام می شود اما در یوچنل از اسپیسر به جای فریم آلومینیومی استفاده می شود. در آخر هم از چسب برای دور شیشه ها استفاده می شود.

به طور کلی در ذات کار انواع نمای کرتین وال تفاوتی مشاهده نمی شود. در واقع تفاوت آنها در متریال هنگام نصب می باشد.

نمای کرتین وال یوچنل

نمای کرتین وال یوچنل به مانند فریم لس می باشد و به ظر برخی کارشناسان زیرشاخه آن محسوب می شود. تنها تفاوت این سیستم با فریم لس در تثبیت کننده شیشه هاست. برای فریم لس از فریم آلومینیوم برای دور شیشه ها استفاده می شود و بعد نصب انجام می شود اما در یوچنل از اسپیسر به جای فریم آلومینیومی استفاده می شود. در آخر هم از چسب برای دور شیشه ها استفاده می شود.

به طور کلی در ذات کار انواع نمای کرتین وال تفاوتی مشاهده نمی شود. در واقع تفاوت آنها در متریال هنگام نصب می باشد.

نصب نمای شیشه ای کرتین وال چگونه است؟

نصب نمای کرتین وال بسیار ظرافت دارد و برای اجرای آن تنها تجربه کافی نیست. زیرا اجرای آن خطرناک است و نیاز به محاسبات دقیق دارد. زیرا اگر محاسبات برای اندازه گیری این سیستم به طور دقیق انجام نشود، علاوه بر خسارات مالی منجر به تلفات جانی نیز می شود. در سیستم کرتین وال تایل های بزرگ شیشه در ارتفاعات بالا نصب می شود. هر کدام از تایل شیشه دارای ابعاد حداقل 2*3.5 متری است که به شیشه لمینت دارای وزنی معادل 300 تا 400 کیلوگرم می باشد. اگر بست و پیچ ها به درستی نصب نشود تا بتواند بار شیشه را تحمل نکند، بسیارخطرناک است.

نمای کرتین-وال

روش های نصب نمای کرتین وال

نصب به روش استیک

این روش نصب که به اجرای کارگاهی هم شناخته می شود، عمده کار در کارگاه انجام می شود بدین معنی که کار ساخت نما در کارگاه آماده شده و در محل ارسال شده و نصب می شود. مثلا براکت هایی که در روی کمربندها اجرا شده است، پروفیل های عمودی و افقی برش داده می شود، سوار می شود و ندول بندی انجام می شود و سپس شیشه سوار می شود. همه این اقدامات در کارگاه ساخت درب و پنجره به صورت تخصصی همه کار انجام می شود و در محل ساختمان به صورت آماده نصب می شود. این روش به دلیل بالابودن هزینه های آن تنها 5% اجرا می شود.یکی از مزایای این روش اینست که اشتباهات میلیمتری و حتی بیشتر قابل حل شدن می باشد و مشکلی در نصب ایجاد نمی کند.

نصب به یونیتایز

نیاز به محاسبات دقیق برای اندازه گیری دارد که در صورت اشتباه در آن حتی به صورت میلیمتری منجر به صرف هزینه و زمان مجدد برای طراحی و ساخت می باشد. در این روش شیشه و قاب آن در ساختمان نصب می شود و نیازمند دقت و تخصص فراوان می باشد.

ضخامت شیشه ها در نمای کرتین وال چقدر است؟

معمولا شیشه هایی که در نمای کرتین وال استفاده می شود دارای ضخامت حداقل 24 میل و حداکثر 28 میل می باشد.

قیمت نمای کرتین وال

قیمت تمام انواع کرتین وال از جمله فلپ کس، فریم لس و … تقریبا یکسان است و تفاوت قیمت ها به صورت 10-15 درصدی است. معمولا میانگین هزینه ها از 4 تا 7 میلیون تومان متفاوت است.

قیمت نمای کرتین وال با توجه به عواملی متفاوت است مثلا اگر ابعاد تایل های شیشه خارج از استاندارد باشد گران تر می شود. زیرا اگر ارتفاع کار بیشتر باشد باید مقاطع آلومینیوم سنگین تر و ضخامت شیشه ها بیشتر باشد.

طراحی دیوارهای شیشه ای در نمای شیشه ای

امروز زمان خلاقیت است، بنابراین فقط چیدمان نمای شیشه ای به صورت خطی بسیار خسته کننده است، زمانی که بتوانید به طرق مختلف شیشه را با یا بدون قاب روی نمای خود نصب کنید. برای نصب شیشه می توانید روش های مختلفی مانند پوشاندن قسمتی از دیوار با شیشه و نگه داشتن بقیه دیوارها از سنگ تراشی، بازی با نقش های مختلف مانند زیگزاگ، دایره ای، بیضی، مربعی و غیره را در نظر بگیرید.

CHANNEL GLASS اساسا یک شیشه سه بعدی نیمه شفاف U شکل است. بسیار بادوام و مستحکم با ضخامت 7 میلی متر است. این شیشه به حداقل قاب نیاز دارد، به طوری که ظاهری تقریباً بدون درز به آن می دهد می تواند در ارتفاعات طولانی تر استفاده شود.

نصب این شیشه بسیار آسان و همچنین وزن بسیار سبکی دارد. این می تواند برای کشورهایی که در آنها باید تابش نور روز را بدون کاهش نور طبیعی داخل خانه و بدون مختل کردن حریم خصوصی به حداقل برسانیم، بسیار کارآمد باشد.

استفاده از شیشه به عنوان نورگیر

نورگیر یکی از زیباترین قسمت های ساختمان است اگر به درستی نصب و استفاده شود. در اصل یک تکه شیشه را روی یک قسمت از سقف ثابت می کنند تا نور به داخل ساختمان وارد شود و قسمت با شیشه پوشانده می شود تا آب داخل آن نرود. گاهی اوقات برخی از نورگیرها حتی از نما قابل مشاهده هستند. بنابراین اگر فردی هستید که دوست دارید خانه ها یا ساختمان ها را روشن کنید، می توانید هنگام ساخت سقف ساختمان، نورگیر را نصب کنید. این بهترین عملکرد را در سقف های شیبدار نیز دارد.

چه کنیم قیمت نمای شیشه ای ارزانتر شود؟

همان طور که اشاره کردیم، برای محاسبه قیمت نمای شیشه ای باید ابتدا محاسبات به درستی انجام شود و با استفاده از نرم افزارهای مختص مواردی از قبیل ابعاد سازه، پنل های شیشه ای، مقاطع آلومینیومی، میزان بار وارده و موقعیت جغرافیایی محاسبه می شود. همه این موارد مشخص و واضح است. میانگین قیمت نهایی، حداقل 4 میلیون تومان و حداکثر آن 7-8 میلیون تومان می باشد. این قیمت ها در صورتی است که کار در چهارچوب و ابعاد استاندارد باشد اما اگر خارج از استاندارد باشد، باید کرتین وال رین فورس شود. مثلا برای قرار دادن شیشه در نمایی با ارتفاع 4-5 متری از پروفیل آکرو 21 باید استفاده شود، رینگ فورس هم باید انجام شود. که در این حالت بیشتر از مبلغ 7 میلیون تومان می شود.

نکته مهم

دستک گیری یا support در ارتفاع که در نمای اسپایدری انجام می شد در نمای کرتین وال نیز انجام می شود. بخصوص در کشور ما در مقاطع 3.5 تا 4 متر و بیشتر باید این کار انجام شود.

 

شرکت کامادر شرکت شیشه سکوریت در تهران در زمینه تولید، فروش، نصب و تعمیر انواع شیشه سکوریت از جمله شیشه نما، شیشه بالکنی، شیشه حمام، پارتیشن شیشه ای، آلاچیق شیشه ای و… با کارشناسان مجرب و دارای گواهینامه بین المللی آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند. برای مشاووره و کارشناسی رایگان باشماره های 02144335292-44305316 تماس بگیرید . برای ارتباط با مدیریت به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]