برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 2]

تفاوت نمای شیشه ای کرتین وال و فریم لس در چیست؟ در این مقاله قصد داریم به این موضوع و  موضوعاتی به شرح ذیل بپردازیم:

انواع نمای ساختمان

نمای شیشه ای کرتین وال چیست و چه کاربردی دارد؟

نمای شیشه ای فریم لس چه مشخصاتی دارد؟

تفاوت نمای شیشه ای کرتین وال با نمای فریم لس

نمای شیشه ای کرتین وال بهتر است یا فریم لس؟

نقش نما در ساختمان سازی

طراحی نمای ساختمان، معماران و سازندگان با توجه به شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات ساختمان، سلیقه و بودجه ای افراد از مصالح و متریال مختلف برای اجرای نمای ساختمان استفاده می کنند. نمای بیرونی ساختمان به منزله محافظ برای ساختمان می باشد که نه تنها آن را در برابر عوامل مختلف آب و هوایی محافظت می کند، بلکه نقش بسیار مهمی در زیبایی ساختمان دارد.طراحی نمای ساختمان به ظاهر و منظره شهری هم شکل می دهد و اهمیت فراوانی در شهرسازی دارد.

نکات مهم در طراحی نمای ساختمان

  • طراحی نمای ساختمان به ظاهر و منظره شهری هم شکل می دهد و اهمیت فراوانی در شهرسازی دارد.
  • طراحی مختلف نماهای ساختمانی باید با هم تناسب و هماهنگی داشته باشند.
  • درب ورودی ساختمان با هورمونی نمای ساختمان باید هماهنگ باشد.

انواع نمای ساختمان کدام اند؟

از جمله نماهای رایج ساختمان می توان به نمای سنگی، نمای آجری و نمای شیشه ای اشاره کرد. در نماسازی ساختمان از مصالح مختلفی از جمله فلز، سنگ، آجر، کامپوزیت، بتن، چوب و شیشه و آلومینیوم استفاده می شود که هر کدام مزایای خاص خود را دارد.

نمای شیشه ای کرتین وال زیباترین نمای ساختمان

یکی از کاربردی ترین و زیباترین نماها، نمای کرتین وال می باشد. یکی از سیستم های نمای مدرن ساختمان می باشد. این نما ساختار خودایستا دارد. یعنی سنگینی وزن شیشه را بر روی سازه ای کرتین وال و شاسی کشی های مربوطه نگه می دارد و هیچ بار مرده ای به ساختمان تحمیل نمی کند.

در چه ساختمان هایی از نمای شیشه ای کرتین وال استفاده می شود؟

معمولا می توان در همه ساختمان های اداری، تجاری و حتی مسکونی از نمای کرتین وال استفاده کرد. زیرا مزایای بیشماری از جمله موارد ذیل را دارد:

  • علاوه بر زیبایی ظاهری که به ساختمان می بخشد، نور طبیعی را داخل ساختمان می کند.
  • این دیوارهای شیشه ای مانند سدی در برابر نفوذ آب، رطوبت، گرد و غبار، آلودگی هوا به داخل ساختمان ایجاد می کند.
  • در برابر فشارهای شدید ناشی از باد، طوفان مقاوم است. به همین منظور تستی برای میزان مقاومت آن انجام شده که فیلم آن را در مقابل ببینید.
  • از آنجائیکه شیشه بصورت جداگانه بر روی سازه آلومینیومی یا لامل نصب می شود، باری بر ساختمان وارد نمی کند. بنابراین در برابر زلزله مقاوم می باشد.
شرکت کامادر شرکت شیشه سکوریت در تهران در زمینه تولید، فروش، نصب و تعمیر انواع شیشه سکوریت از جمله شیشه نما، شیشه بالکنی، شیشه حمام، پارتیشن شیشه ای، آلاچیق شیشه ای و… با کارشناسان مجرب و دارای گواهینامه بین المللی آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند. برای مشاوره و کارشناسی رایگان باشماره های 02144335292-44305316 تماس بگیرید. برای ارتباط با مدیریت به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.
 

انواع نمای کرتین وال

نمای کرتین وال فیس کپ یا درپوش دار

Face cape یکی از انواع کرتین وال است ساختار آن به نحوی است که شیشه های نما روی آلومینیوم قرار می گیرد و درپوشی درز شیشه ها را می پوشاند در نهایت ساختاری مستحکم ایجاد می کند. کرتین وال درپوش دار، از نظر طولی در اشکال مختلفی از جمله دایره ای، مستطیلی، دوکی شکل طراحی و ساخته شده است. عرض تمام این درپوش ها و لامل ها 5 سانتیمتر است. طول لامل ها که 5 تا 23 سانتیمتر موجود می باشد. طول درپوش ها بستگی با توجه به درخواست کارفرما و ابعاد سازه ساختمان متفاوت می باشد. مثلا در پروژه لواسان کرتین وال فیس کپ و نیمه فریم لس استفاده شد در بخش فیس کپ از درپوش با طول 12 سانتیمتر استفاده شد.

نمای کرتین وال فریم لس

در فریم لس سطح یکدست شیشه ای را داریم با خطوط باریکی از چسب که ظاهری زیبا به نمای ساختمان می دهد. در این نوع از کرتین وال از چسب structural برای تثبیت شیشه بین شیشه و آلومینیوم استفاده می شود. بیشترین سطح نما را شیشه مشاهده می کنید و دیگر خبری از فریم آلومینیومی یا درپوش در نما مشاهده نمی کنید. به طور کلی در سیستم های آلومینیوم مبحث تفاوت سیستم ها در فضای بین لامه هاست یعنی جایی که قرار است شیشه ها بهم متصل شوند. در واقع تفاوتی است که در ظاهر به وجود می آید. یعنی تفاوت نماهای کرتین وال در ظاهر نماهاست. در فریم لس درپوشی وجود ندارد.

نمای کرتین وال نیمه فریم لس

از ترکیب فریم لس و فیس کپ، کرتین وال نیمه فریم لس ایجاد می شود. بدین صورت که نما به صورت افقی و بدون درپوش اجرا می شود. مثلا 3 شیشه روی هم قرار گرفته و آلومینیوم به صورت عمودی بین درز شیشه ها برای تثبیت شیشه ها کار شده است. ولی بین این شیشه هایی که افقی روی هم قرار گرفته آلومینیومی قرار نگرفته است.

نمای کرتین وال یوچنل

کرتین وال U-channel به مانند فریم لس می باشد و به ظر برخی کارشناسان زیرشاخه آن محسوب می شود. تنها تفاوت این سیستم با فریم لس در تثبیت کننده شیشه هاست. برای فریم لس از فریم آلومینیوم برای دور شیشه ها استفاده می شود و بعد نصب انجام می شود اما در یوچنل از اسپیسر به جای فریم آلومینیومی استفاده می شود. در آخر هم از چسب برای دور شیشه ها استفاده می شود. به طور کلی در ذات کار انواع نمای کرتین وال تفاوتی مشاهده نمی شود. در واقع تفاوت آنها در متریال هنگام نصب می باشد.

نصب نمای شیشه ای کرتین وال چگونه است؟

کرتین وال بسیار ظرافت دارد و برای اجرای آن تنها تجربه کافی نیست. زیرا اجرای آن خطرناک است و نیاز به محاسبات دقیق دارد. زیرا اگر محاسبات برای اندازه گیری این سیستم به طور دقیق انجام نشود، علاوه بر خسارات مالی منجر به تلفات جانی نیز می شود. در سیستم کرتین وال تایل های بزرگ شیشه در ارتفاعات بالا نصب می شود. هر کدام از تایل شیشه دارای ابعاد حداقل 2*3.5 متری است که به شیشه لمینت دارای وزنی معادل 300 تا 400 کیلوگرم می باشد. اگر بست و پیچ ها به درستی نصب نشود تا بتواند بار شیشه را تحمل نکند، بسیارخطرناک است.

روش های نصب کرتین وال

نصب به روش استیک : این روش نصب که به اجرای کارگاهی هم شناخته می شود، عمده کار در کارگاه انجام می شود بدین معنی که کار ساخت نما در کارگاه آماده شده و در محل ارسال شده و نصب می شود. مثلا براکت هایی که در روی کمربندها اجرا شده است، پروفیل های عمودی و افقی برش داده می شود، سوار می شود و ندول بندی انجام می شود و سپس شیشه سوار می شود. همه این اقدامات در کارگاه ساخت درب و پنجره به صورت تخصصی همه کار انجام می شود و در محل ساختمان به صورت آماده نصب می شود. این روش به دلیل بالابودن هزینه های آن تنها 5% اجرا می شود.یکی از مزایای این روش اینست که اشتباهات میلیمتری و حتی بیشتر قابل حل شدن می باشد و مشکلی در نصب ایجاد نمی کند. 

نصب به یونیتایز : نیاز به محاسبات دقیق برای اندازه گیری دارد که در صورت اشتباه در آن حتی به صورت میلیمتری منجر به صرف هزینه و زمان مجدد برای طراحی و ساخت می باشد. در این روش شیشه و قاب آن در ساختمان نصب می شود و نیازمند دقت و تخصص فراوان می باشد.

ضخامت شیشه ها در نمای کرتین وال چقدر است؟

معمولا شیشه هایی که در نمای کرتین وال استفاده می شود دارای ضخامت حداقل 24 میل و حداکثر 28 میل می باشد.

نمای شیشه ای فریم لس

نمای فریم لس یا بدون قاب یکی از زیباترین نماهای شیشه ای می باشد که در ظاهر ساختمان تنها شیشه ها مشاهده می شود. این نما بر روی ساختمان بدون نیاز به قالب و سازه ساختمان به صورت مستقل نصب می شود. در ابتدا شیشه بر روی قالب های پروفیلی آلومینیوم یا لامل سوار می شود. سپس با کمک چسب های مخصوصی هوابندی می شود تا از نفوذ آب و گرد و غبار به داخل ساختمان جلوگیری شود. این موارد در پشت نما اجرا می شود و در ظاهر قابل مشاهده نیست. یکی از مزیت های این نما قابلیت باز شدن شیشه ها به صورت مخفی است به گونه ای که از بیرون مشاهده نمی شود. رنگ هایی که معمولا برای این نما استفاده می شود، به رنگ آبی و سفید می باشد. 

تفاوت نمای شیشه ای کرتین وال و نمای فریم لس

 بزرگترین تفاوت نمای شیشه ای کرتین وال و نمای فریم لس در ظاهر و روش اجرای آنهاست.

  1. شکل ظاهری

در نمای فریم لس تنها شیشه قابل مشاهده است و زیرساخت های آن مشخص نیست. اما در نمای کرتین وال فریم و درپوش های آن در ظاهر قابل مشاهده است. نمای فریم لس هم به دو صورت بازشو و فیکس اجرا می شود که می توان پنجره را باز کرد بدون اینکه از دور قابل مشاهده باشد اما در نمای کرتین وال تنها به صورت فیکس و ثابت قابل اجرا می باشد.

  1. روش اجرا و نصب

در نمای کرتین وال ابتدا لامل یا سازه آلومینیومی به صورت جداگانه بر ساختمان نصب می شود سپس شیشه بر روی لامل نصب می شود. اما در نمای فریم لس از دو لایه شیشه یکی در بیرون و یکی در داخل استفاده می شود. در نمای بیرون از شیشه لمینت و در داخل از شیشه سکوریت استفاده می شود. برای نگه داشتن شیشه در داخل ابتدا پروفیل های فلزی به ابعاد 40*40 به صورت شبکه بندی نصب می شود سپس فریم در داخل این شبکه بنید قرار می گیرد. با استفاده از تجهیزات خاص نظیر لاستیک در اطراف فریم هوابندی می شود. هوابندی باعث ایزوله شدن نما می شود. در مرحله بعد شیشه به وسیله چسب به لامل متصل می شود. در بیرون هم شیشه ها بدون فریم بر روی سازه ساختمان نصب می شود.

  1. هزینه

هزینه ساخت و نصب نمای فریم لس به مراتب بیشتر از کرتین وال است. زیرا بعد از محاسبه و اندازه گیری ابعاد ، قالب ها در کارخانه زده شده و آماده نصب می شود و از زیرساخت های آلومینیومی بیشتری استفاده می شود . به همین دلیل گرانتر از نمای کرتین وال است.

  1. مقاومت

نمای کرتین وال نسبت به نمای فریم لس مقاومت بیشتری دارد و در برابر زلزله و حوادث مقاوم می باشد. زیرا شیشه کرتین وال به صورت جداگانه بر سازه های آلومینیومی و فریم ها سوار است و فشاری بر روی ساختمان وارد نمی کند. اما در فریم لس بار شیشه بر روی سازه ساختمان است. بنابراین مقاومت کمتری دارد.

  1. ابعاد

ابعادی که برای شیشه در نمای فریم لس در نظر گرفته می شود استاندارد است و برای ابعاد بسیار کوچک یا بسیار بزرگ مناسب نمی باشد. در صورتی که در کرتین وال محدودیتی برای ابعاد شیشه وجود ندارد.

در نمای شیشه ای فریم لس و کرتین وال از چه شیشه ای استفاده می شود؟

معمولا در نمای شیشه ای فریم لس و کرتین وال از سه نوع شیشه استفاده می شود:

شیشه سکوریت

سکوریت همان طور که از نامش پیداست به معنی ایمنی است و شیشه سکوریت که به آن شیشه ایمنی نیز گفته می شود ، شیشه ای است که نسبت به شیشه استاندارد از ایمنی بیشتری برخوردار شده است.در واقع بیش از 5 برابر مقاوم تر از شیشه معمولی هستند. مقاومت بیشتری در برابر شکستگی دارد وهنگام شکستن ایمن تر است یعنی با لبه های دندانه دار نمی شکند.بنابراین آسیبی وارد نمی کند.

شیشه لمینت


شیشه لمینت از ترکیب دو یا چند لایه شیشه سکوریت با چند لایه پلاستیکی (PVB) پیوند می خورد و در ضخامت های مختلف تولید می شود و با اتوکلاو در دمای 1400 درجه سانتیگراد با فشار تا 14 بار پردازش می شود. پلی وینیل بوتیرال (PVB) متداول ترین لایه ای است که در این نوع شیشه ها استفاده می شود. ممکن است از لایه های شیشه شفاف در بین این شیشه برای افزودن ویژگی های خاص مانند عایق خورشیدی، عایق حرارتی، محافظت در برابر آتش و .. استفاده شود. همچنین لازم به ذکر است که شیشه های مقاوم با لایه های پلی کربنات در شیشه های ضد گلوله استفاده می شود.

شیشه دو جداره

این شیشه از دو یا چند لایه شیشه خام ساخته شده که در کارخانه شیشه های خام توسط اسپیسر از هم جدا شده و به طور موازی با رعایت فاصله مساوی کنار هم قرار می گیرند. بین لایه های شیشه، گازی به نام آرگون یا کریپتون با فشار متعادل وارد می شود. این فضای پر از گاز باعث ایجاد عایق می شود که به آن شیشه دو جداره می گویند. این شیشه ها در ابعادهای 6 و 8 و… هستند که به صورت معمولی، رفلکس و رنگی ساخته می شود. این شیشه نسبت به شیشه سکوریت و لمینت مقاومت کمتری دارد ولی کارفرمایان برای کاهش هزینه ها از این شیشه در نما استفاده می کنند.

نمای شیشه ای کرتین وال بهتر است یا فریم لس؟

در پاسخ به این سوال باید گفت با توجه به نوع کاربری و میزان بودجه ای که شما در اختیار مهندس نما قرار می دهید می توان از انواع نمای شیشه ای استفاده کرد. اگر می خواهید هزینه کمتری برای نمای ساختمان خود کنید، نمای فریم لس بهتر است و اگر به دنبال مقاومت بیشتری هستید نمای شیشه ای کرتین وال بهترین گزینه است. با توجه به نوع کاربری نیز متفاوت است. مثلا اگر نمای زیبایی برای ویلا می خواهید که از چشم انداز آن لذت ببرید و مقاومت مناسبی داشته باشد نمای فریم لس پیشنهاد می شود اما برای مراکز تجاری که در شهربزرگی قرار دارد نمای کرتین وال پیشنهاد می شود. حتما قبل از انتخاب نما با یک مشاور و مهندس نما مشورت کنید و خواسته های خود را بیان کنید تا گزینه مناسبی برای نمای ساختمان خود انتخاب کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 2]