برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]

نمای شیشه ای چیست و در کجا اجرا می شود؟

می دانستید نمای شیشه ای به یکی از محبوب ترین سازه ها در قرن بیست و یکم شناخته شده است؟ اما این سازه با توجه به نوع معماری ساختمان، اقلیم، کاربری ساختمان به صورت متفاوت نصب و اجرا می شود. در این مقاله قصد داریم به موضوعاتی از جمله موارد ذیل بپردازیم.

نمای شیشه ای چیست؟
معرفی انواع نمای شیشه ای
نمای شیشه ای کرتین وال
نمای شیشه ای اسپایدری
نمای شیشه ای تراس
نمای شیشه ای ویلا
اجرای نمای شیشه ای به صورت حرفه ای

نمای شیشه ای چیست ؟

نمای شیشه ای مانند دیگر نماهای ساختمان مثل سنگ و چوب و سیمان میباشد. که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و از این نو نماها استقبال زیادی میشود . در گذشته از نمای شیشه ای خیلی استفاده نمیشد و بیشتر از نماهای سنگی و چوبی و سیمانی استفاده میکردند و اون نما ها محبوبیت بیشتری داشتند اما به مرور زمان سلیقه ها به سمت نمای شیشه ای سوق پیدا کرده و این نما در بین مردم و حتی طراحان معمار دارای محبوبیت های زیادی شده است و از این نما زیاد استفاده میشود. نمای شیشه ای مانند سایر نما ها فضای داخل ساختمان را از فضای خارج ساختمان جدا میکند  و همچنین ساختمان را از محیط بیرون پوشیده میکند و باعث میشود نور مناسبی به داخل ساختمان ورود کند.نمای شیشه ای از نیمه ی دوم قرن بیستم بود که تواسنت خود را ثابت کند و در بازار برای خود جای خوبی را به دست بیاورد. نمای شیشه ای بعد از آن با استقبال زیادی رو به رو شد و از همین رو به علت محبوبیت آن این نما دارای تنوع های بسیار فراوانی شد . این نما اولین بار توسط یه مهندس و معمار المانی اجرا و نصب شد .

تعریف نمای شیشه ای ساختمان از نظر مهندسی

تعریف نمای شیشه ای از چند نظر قابل بحث است. بحث سازه ای و کاملا صنعتی، بحث زیبایی شناسی با استانداردهای اجرایی ، دیتیل های زیرسازی و متریال های سازه ، نمای ساختمان در نظر گرفته می شود.

به طور قطع در برخی ساختمان ها از نظر معماری،ایراداتی وجود دارد که با نمای شیشه ای برطرف می شود. زیباتر کردن نما، آب بند هوا کردن کاملا متناسب با نمای مورد نظر ساختمان با در نظر گرفتن تمام معیارهایی که می تواند یک نمای ساختمان را به همراه زیبایی کاملا پوشش بدهد.

علت پیدایش مهندسی نمای شیشه ای چیست؟

امروزه طراحی مدرن در نمای ساختمان بسیار محبوب و کاربردی است. معمارها برای نمای ساختمان با متریال های مختلف طراحی های متنوعی را انجام می دهند. وجود متریال و برندهای مختلف، ابعاد و اندازه های متفاوت در بازار باعث شده تا معمارها گزینه های بیشتری در طراحی نما در اختیار داشته باشند تا طراحی مورد نیاز کارفرما یا مدیر پروژه را انجام دهند.

انواع نمای شیشه ا ی

نمای شیشه ای کرتین وال

نمای شیشه ای اسپایدری

سیستم نمای یونیتایزر

نمای شیشه ای فریم لس

نمای شیشه ای دو پوسته

 نمای شیشه ای هندریل

نمای شیشه ای کرتین وال

نمای مدرن یکی از نمای های شیشه ای میباشد که بسیار مدرن و شیک است . که با ترکیب های پروفیل های آلومینیومی به عنوان سازه اصلی و لاستیک های برای اب بندی و هوا بندی با اتصال های نصب میباشد که بسیار کاربردی و محبوب است .

این نما دارای مزیت های بسیار زیادی است . تولید این نما  صنعتی بوده و جزء جذاب ترین و زیبا ترین و مدرن ترین نمای شیشه ای به حساب می اید که دارای محبوبیت بسیار زیادی است و اولین بار توسط مهندس معمار المانی به طراحی و اجرا درامد.

معمولا وقتی صحبت از نمای شیشه ای می شود، بیشتر نمای کرتین وال به ذهن ها خطور می کند. کرتین وال در لغت به معنای دیوار پرده ای است. کرتین وال نوعی سازه خودایستا است بدین معنی که در عین استحکام از شفافیت برخوردار است. در داخل این زیبایی باید استحکام وجود داشته باشد.

مزیت های نمای کرتین وال

1- محدودیتی در رنگ فریم ها ندارد و دارای رنگ بندی های مختلفی میباشد.

2- از رنگ های مختلف ان در ساختمان ها میشود استفاده کرد.

3- یکی از امکاناتی که در اختیار میگذارد باز شوی پنهان در نما است .

4- به راحتی میشود شیشه ان را عوض کرد و تعبیه راحتی دارد.

5- هر کدام از فریم ها در مقابله با زلزله فعالیت های مستقلی دارند.

نمای شیشه ای اسپایدر

در این مدل از شیشه های دجداره با ضخامت شیش میلی متری استفاده میشود . در بین دو لایه ی شیشه ان یک لایه پلاستیک دو میلی متری قرار دارد . نمای شیشه ای اسپایدر نماهای خود ایستا هستند و به صورت اتصال های نقطه ای به سازه نمای متصل میشود. نوع اتصالی که اسپایدر دارد بهترین نوع اتصال میباشد که بسیار مهندسی شده است .

در ایران نمای اسپایدر یکی از نما های بسیار محبوب و کاربردی میباشد که بسیار طرفدار دارد و خیلی ها برای نما های خود از اسپایدر استفاده میکنند و محبوبیت زیادی در بین مردم و و معماران و طراحان دارد. نمای اسپایدر به وسیله پایه های اسپایدر بر روی ساختمان نصب میگردد.

یکی از مزیت های خیلی خوبی که این نما نسبت به سایر نما ها دارد این است که دید یک پارچه ای را در ساختمان ارائه میدهد که این یک مزیت بسیار خوب و قابل توجهی میباشد.

کاربرد بسیار زیاد نمای اسپایدر در مراکز صنعتی ساختمان های اداری و تجاری میباشد و در این مناطق بیشتر این نما ها استفاده میشود تا نمای های مسکونی البته در نما های مسکونی هم از این سازه استفاده میشود اما خب در مقایسه با ساختمان های اداری و تجاری کمتر است و کاربرد اصلی ان در این نما ها میباشد.

در این نما تنوع و طرح بسیار متنوع میباشد. امروزه با گسترش نمای شیشه ای نمای اسپایدر با حداکثر دیدی که دارد و کمترین میزان استفاده از فریم ها و فلزات و بالاترین ایمنی که دارد نسبت به سایر نماها از محبوبیت بیشتری برخور دار است .

در کشور ما 70% از نمای اسپایدری فین گلس، لوله ای استفاده می شود. و درصد کمی از نمای کابلی و ترکیبی استفاده می شود زیرا هزینه بالایی دارد.

معمولا مهم ترین فاکتوری که کارفرما قبل از سفارش نما به آن توجه می کند، بحث آن است. کار مهندس نما هم بهینه کردن مالی، وزنی سازه و مدیریت زمان اجرا است.

آیا نمای شیشه ای اسپایدری با دوام است؟

آب بند و هوابند بودن این نوع نما که باعث استحکام سازه می شود بسیار مهم است. اگر این سیستم نما به درستی با استفاده از نرم افزارهای تخصصی طراحی شود ، مقاطع شیشه ها مشخص شود، ابعاد و اندازه های هر لت شیشه به درستی مشخص شود، زیرسازی کمربندی به درستی انجام شده باشد، فیس و رگلاژ کار به درستی انجام شود، بدون شک استحکام و دوام کافی را خواهد داشت.

سقف ساختمان در مقوله آب بند و هوابند کردن بسیار مهم است. همان طور که اشاره کردیم زیرسازی باید قبل از نصب نما انجام شود که سقف باید به دقت بررسی شود .

طبق قوانین اروپا نمای شیشه ای باید تا 15 سال دوام داشته باشد و بعد از این مدت باید رسیدگی شود.

نمای شیشه ای یونیتایزر

این نما یکی از نما های شیشه ای میباشد که یک دست و یکنواخت است. این نما به صورت پیش ساخته در کارخانه ها تولید میشود. نمای یونیتایزر به راحتی و خیلی اسان قابل نصب و اجرا میباشد .

یکی از مزیت های بسیار بزرگی که این نما دارد این است که این نما در برابر لرزه های شدید زلزله بسیار مقاوم و ایمن است . به این علت که در قسمت اتصال انعطاف های وجود دارد که باعث شده این نما به شدت ایمن در برابر زلزله باشد.

نمای شیشه ای فریم لس

نمای شیشه ای فریم لس یکی از انواع نما های شیشه ای میباشد که یکی دیگر از اسم های که این نما دارد نمای شیشه ای یوچنل است . این سیستم با استفاده از پروفیل های فلزی سطح این سیستم را شبکه بندی میکنند.

فریم این نما داخل این شبکه ها قرار میگیرد. در این مدل ینی مدل نمای شیشه ای فریم لس شیشه ها با فاصله ی کمی نسبت به یک دیگر و بدون هیچ عناصری که اضافه باشد قرار میگیرد. بیشترین سطح شیشه بر روی نما را این مدل دارد.

امکان نصب خیلی اسان برای اجرا کننده ها وجود دارد و به این علت که محدودیتی در انتخاب رنگ فریم ها ندارد به معماران حق انتخاب بیشتر و تنوع بیشتری را میدهد از همین رو است که این نما دارای محبوبیت های بسیار زیادی در بین مردم و معماران شده است .

نمای شیشه ای دو پوسته

نمای شیشه ای دو پوسته یکی دیگر از انواع نمای شیشه ای میباشد. این نما جهت عایق بندی ساختمان در برابر آلودگی های صوتی و جوی و محیطی کاربرد های بسیار بیشماری دارد.

همانطور که شاید بدانید این نما ها با فاصله ی 40 سانتی متری نسبت به نمای اصلی ساختمان ساخته و ایجاد میشود . بدین ترتیب محلی برای رفت و امد مابین این نما ها و جداره های اصلی در نظر گرفته شده است این نما هم دارای محبوبیت های بسیار زیادی است.

نمای شیشه ای هندریل

نمای شیشه ای هندریل هم یکی از نمای شیشه ای میباشد. نمای هندریل را یک نمای محافظ یا یک نرده ی شیشه ای برای حفاظت از محیط های مرتفع و راه پله ها میشود دانست که در این قسمت ها از نمای شیشه ای هندریل استفاده میشود.

برای زیبای نمای داخلی یک ساختمان به جای نرده های اهنی میشود از نمای های شیشه ای هندریل استفاده کرد که نمای داخلی ساختمان را به شدت زیبا و به روز و مدرن میکند. این نما فقط در نمای داخلی ساختمان استفاده میشود و جز محبوب ترین نما های داخلی ساختمان به حساب می اید.

مزایای نمای شیشه ای چیست ؟

1- این نما ها دارای تنوع رنگ میباشد که این یک نزیت بسیار خوب و قابل توجهی است .

2- نمای شیشه ای دارای عایق حرارت میباشد که بسیار مزیت خوبی هست .

3- استفاده از این نما بسیار مقرون به صرفه است .

4- سرعت اجرایی بسیار بالایی دارد و به راحتی و در زمان کم به اجرا در می اید .

5- این نما دارای ظرافت بسیار زیادی است و در این عین حال بسیار چشم نواز و مدرن است .

6- استفاده از این نما ، نمای ساختمان را زیبا و شیک و مدرن میکند .

7- این سیستم کنترل کننده و عایق صوتی دارد .

8-  این نما امنیت و ایمنی ساختمان را بسیار بالا میبرد .

9- با استفاده از این نما از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری میکند .

10- نور طبیعی را در روز به داخل ساختمان هدایت میکند .

11- در اجرای نما سرعت بسیار زیاد است .

12- برای افراد داخل ساختمان دید یکپارچه ای به وجود می آید.

مشاور نمای ساختمان چه کسی است؟

معمارها شناختی از جزئیات مباحث نمای ساختمان را ندارند. مهندس نما در کنار معمارها به عنوان مشاور نما عمل می کند. مثلا مشاور به معمار می گوید ابعاد نمایی که قرار است اجرا کنید مزایا و معایب خودش را در آینده خواهد داشت و ممکن است اجرایی نباشد یا اگر اجرایی هست از متریال خاصی باید استفاده کنید.

حتی برآورد هزینه ها را در اختیار معمار قرار می دهد. البته مشاور نما هم می تواند به معمار مشاوره دهد و هم به کارفرما. به عنوان مثال بدون شک نمای شیشه ای اسپایدری مانند سایر متریال ها استانداردهایی دارد. وقتی معمار یا کارفرما شیشه ای با ابعاد مشخص (مثلا 3*4 متر) می خواهد، مشاور از جوانب مختلف بررسی می کند.

مثلا آیا شیشه هایی با ابعاد مورد نظر بر روی ساختمان سنگینی می کند؟ آیا سقف ساختمان تحمل وزن شیشه ها را دارد؟ اگر با بررسی های انجام شده این نما قابل اجرا بود، مشاور ایرادات احتمالی بعد از اجرا را به کارفرما یا معمار بیان می کند.

برآورد قیمت از دیگر وظایف مشاور نما می باشد که بسیار مهم است. زیرا کوچکترین تغییر در ابعاد شیشه ها می تواند قیمت را تا چندین برابر افزایش دهد که در ابتدای کار باید معمار اطلاع از این موضوع داشته باشد.

مثلا اگر بخواهد فین را در ارتفاع 16 متری به صورت اسپایدری اجرا شود، پشت کار شیشه باید 4 لت لمینت شده فین حداقل 12 میلی که جمعا 54 میل ضخامت داشته باشد و 2 شیشه لمینت 12 میلی نیاز می باشد که در نهایت قیمت بسیار بالایی خواهد داشت.

هزینه ها علاوه بر خرید شیشه ، هزینه حمل و هزینه نصب نیز بر آن افزوده می شود. در نهایت 2 تا 3 برابر بر هزینه نهایی افزوده می شود.

معمار با توجه به موقعیت جغرافیای، مقدار باری که قرار است به ساختمان وارد شود ، نوع سازه ساختمان تصمیم میگیرد که در ساختمان از چه نمای شیشه ای استفاده شود.

بعد از اینکه طرح ایجاد شد، نوبت به اجرای آن می رسد که وظیفه مهندس نما می باشد.

روش های نصب و اجرای نمای شیشه ای

به طور کلی سازه های نمای شیشه ای به دو صورت اجرا می شود:

  1. با استفاده از پیچ
  2. با استفاده از جوشکاری

به غیر از این دو روش این نماها قابل اجرا نیست. زیرا ملاتی در پشت این سازه ها اجرا نمیشود. در پشت این سازه ها از قوطی کشی های آهنی،آلومینیومی، فولادی، استیل و سایر متریال در قلب نماهای شیشه ای استفاده می شود.

نکته ای که در نصب این نما باید به آن توجه داشت اینست که بهترین متریالی که بر روی این نما نصب می شود باید بارهای وارده بر روی این سازه ها محاسبه شود.

بارهای وارده خمشی و کششی ، بارهای مرده ، بارهای زنده بار یخ ، بار باد از جمله موضوعاتی است که باید به صورت جداگانه با جزئیات کامل بررسی شوند.

 

نکات مهمی که در اجرای نمای شیشه ای باید به آن توجه داشت!

در نصب و اجرای نمای شیشه ای ابتدا وزن سازه، بارهای وارده با توجه به موقعیت قرار گرفتن ساختمان در نظر گرفته می شود. مثلا شدت وزش باد در تهران با شهرهای شمالی یا جنوبی کشور متفاوت می باشد و شرایط آب و هوایی هر منطقه متفاوت می باشد که باید در نصب نما باید به آن توجه داشت.

همچنین در مبحث بارهای وارده زیرسازی هایی به کار رفته در ساختمان های مورد نظر درصد خاصی از ضخامت، ظرافت، ارتفاع کم یا زیاد در نظر گرفته می شود.

با توجه به جغرافیای ساختمان مواردی از جمله اینکه برای زیرسازی ساختمان می توانید از نوع فلز خاصی استفاده کنید و برای هوابند و دودبند کردن سازه از چسب به خصوصی استفاده کنید. زیرا اگر از سیلکون استفاده کنید، بعد از گذشت 6 ماه یا یکسال خاصیت خود را از دست می دهد.

همچنین باید نوع متریال با توجه به نوع آب و هوایی که ساختمان در آن قرار دارد در نظر گرفته شود در غیر این صورت ممکن است دچار آسیب شده یا ترک بخورد. مثلا زمانی که ساختمان دائما در معرض تابش مستقیم نور آفتاب و بارش باران است، از چسب پلی اورتان استفاده می شود.

ممکن است چسب پلی اورتان 4 برابر چسب سیلکون قیمت داشته باشد اما ساختمان را مقاوم می کند. اگر در این شرایط آب و هوایی از چسب سیلکون در نمای شیشه ای استفاده شود، بعد از گذشت یکسال آب باران به ساختمان رسوخ می کند و مقاومت ساختمان را خدشه دار می کند.

بنابراین باید این نکته را در نظر گرفت که با توجه به شرایط جوی از چسب متناسب استفاده کرد.

 

ضرورت اجرای صحیح و اصولی نمای شیشه ای

می توان به جرات گفت نصب نمای شیشه ای به اندازه متریال آن مهم است و حتی به نظر برخی کارشناسان از متریال و سایر موارد مهم ترین فاکتور می باشد. نمای شیشه ای باید به شیوه ای نصب شود تا سالهای متمادی در شرایط آب و هوایی متفاوت مقاوم باشد و آسیبی به افراد داخل ساختمان وارد نکند.

از نظر حقوقی، مجری نمای شیشه ای حداقل تا 15 سال مسئول می باشد. بدین معنا که اگر در طی این مدت آسیبی به فردی به علت مشکل در نمای شیشه ای وارد شود که منجر به جراحت یا فوت فرد شود، مجری این نما مسئول شناخته می شود و خسارات وارده را باید متقبل شود.

از این رو مجریان این نما قیمتی پایین تر از معمول به کافرما ارائه می دهند و دچار مشکلاتی در آینده می شوند.

قیمت نمای شیشه ای بستگی به شیشه ای و نوعی که از نما انتخبا میشود توسط کارفرما متفاوت و متغییر میباشد. به همین علت یک قیمت دقیق نمیشود از سمت مجری به سمت کارفرما ارائه گردد.  و بر اساس شکل و نمای ساختمان این نما ها طراحی و ساخته میشوند.  شما عزیزان میتوانید برای سفارش با شرکت کامادور تماس حاصل فرمایید.

در این نما ها از شیشه های سکوریت یا شیشه ی میرال استفاده میشود.

 

شرکت کامادر شرکت شیشه سکوریت در تهران در زمینه تولید، فروش، نصب و تعمیر انواع شیشه سکوریت از جمله شیشه نما، شیشه بالکنی، شیشه حمام، پارتیشن شیشه ای، آلاچیق شیشه ای و… با کارشناسان مجرب و دارای گواهینامه بین المللی آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند. برای مشاووره و کارشناسی رایگان باشماره های 02144335292-44305316 تماس بگیرید . برای ارتباط با مدیریت به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]