برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 39 میانگین: 5]

نمای شیشه ای اسپایدری و کرتین وال

نمای شیشه ای اسپایدری و کرتین وال از سازه های محبوب در سراسر دنیا است و در کشور ما نیز در دهه های اخیر بسیار کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم به موضوعات ذیل بپردازیم:

  1. نمای شیشه ای چیست؟
  2. چرا نمای شیشه ای را انتخاب کنید؟
  3. انواع نمای شیشه ای
  4. نمای شیشه ای اسپایدری 
  5. نمای شیشه ای کرتین وال
  6. نحوه محاسبه قیمت نمای شیشه ای
  7. سوالات متداول نمای شیشه ای

نمای شیشه ای چیست ؟

نمای شیشه ای مانند دیگر نماهای ساختمان مثل سنگ و چوب و سیمان میباشد. که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و از این نو نماها استقبال زیادی میشود . در گذشته از نمای شیشه ای خیلی استفاده نمیشد

و بیشتر از نماهای سنگی و چوبی و سیمانی استفاده میکردند و اون نما ها محبوبیت بیشتری داشتند اما به مرور زمان سلیقه ها به سمت نمای شیشه ای سوق پیدا کرده و این نما در بین مردم و حتی طراحان معمار دارای محبوبیت های زیادی شده است و از این نما زیاد استفاده میشود.

نمای شیشه ای مانند سایر نما ها فضای داخل ساختمان را از فضای خارج ساختمان جدا میکند  و همچنین ساختمان را از محیط بیرون پوشیده میکند و باعث میشود نور مناسبی به داخل ساختمان ورود کند.نمای شیشه ای از نیمه ی دوم قرن بیستم بود که تواسنت خود را ثابت کند و در بازار برای خود جای خوبی را به دست بیاورد.

نمای شیشه ای بعد از آن با استقبال زیادی رو به رو شد و از همین رو به علت محبوبیت آن این نما دارای تنوع های بسیار فراوانی شد . این نما اولین بار توسط یه مهندس و معمار المانی اجرا و نصب شد .

چرا نمای شیشه ای را انتخاب کنید ؟

در گذشته شیشه به دلیل استحکام پایین و آسیب پذیر بودن کمتر مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه صنعت کیفیت شیشه و تنوع آن به مراتب بیشتر شده است. به همین دلیل امروزه معماران و طراحان از نمای شیشه ای بیشتر در ساختمان های اداری ، تجاری استفاده می کنند زیرا :

  1. عایق صدا می باشد و مانع از آلودگی صوتی به درون ساختمان می شود. این ویژگی بخصوص در کلانشهرها و اماکن پرجمعیت دارای اهمیت می باشد.
  2. امنیت : وارد شدن به ساختمان هایی با این نما بسیار دشوار است و در صورتی که از شیشه لمینت استفاده شود ضدگلوله بوده و نمی شکند. بنابراین امکان ورود سارقین و مجرمان را غیرممکن می سازد.
  3. دارای عملکرد حرارتی بوده و مانع از ورود گرما و سرما به فضای بیرون می شود. در نتیجه باعث بهره وری انرژی می شود.
  4. باعث روشنایی و نورگیری فضا می شود اما تابش مستقیم آفتاب را تننظیم می کند.
  5. ضد حریق بوده و در آتش سوزی مقاوم می باشد.
  6. در شرایط آب و هوایی مختلف از جمله سرما و یخبندان و گرمای زیاد مقاوم است.
  7. چشم اندازی زیبایی برای بیننده ایجاد می کند.
  8. مانع از خروج گرما و سرما می شود در نتیجه باعث بهره وری انرژی می شود.

از چه شیشه ای برای نمای شیشه ای استفاده می شود؟

به طور کلی قیمت شیشه سکوریت نصف قیمت شیشه لمینت است و ارزانتر است. اما با توجه به ابعاد سازه از شیشه سکوریت یا لمینت استفاده می شود. اما از آنجائیکه دوام شیشه لمینت بیشتر است و در برابر شکستن مقاوم است توصیه به استفاده از شیشه سکوریت نمی شود.

از شیشه سکوریت در پارتیشن شیشه ای با شرایط خاص و استانداردهای مشخص اجرا می شود.

قبل از اجرای نمای شیشه ای مهندس نما باید از سازمان شهرداری شهر مجوز لازم را بگیرد. باید به نکاتی از جمله موارد ذیل توجه کرد:

سازه تحمل نما را داشته باشد.

جنس شیشه مقاوم و مستحکم باشد به طوری که ریزش نکند و به افراد آسیب برساند.

انواع نمای شیشه ای

نمای شیشه ای اسپایدری و کرتین وال

زمانی که نام نمای شیشه ای به گوش می خورد ساختمان های تجاری آسمان خراش به ذهنتان خطور می کند. این بدان معنی نیست که نمی توان برای ساختمان های مسکونی این نما را ایجاد کرد. این نما ساختمان علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی ایجاد می کند منظره خارق العاده ای برای بازدید کنندگان به همراه می آورد. اما این سازه انواع مختلفی دارد که ما در اینجا قصد داریم درباره نمای شیشه ای اسپایدری و کرتین وال صحبت کنیم با ما در ادامه همراه باشید.

نمای شیشه ای اسپایدری

نمای شیشه ای اسپایدری چیست؟

اسپایدری به نمای شیشه ای گفته می شود که شیشه توسط اتصالات نقطه ای به سازه ساختمان متصل می شود. علت نامگذاری آن همانطور که از نامش پیداست (عنکبوت) شیشه ها به صورت موزاییکی یا شبکه بر روی محور و یراق اتصال دهنده نصب می شود. از آنجائیکه این نوع شیشه بدون فریم می باشد نمای زیبایی به ساختمان می دهد.

اسپایدری، نمای شیشه ای خود ایستا است که به صورت نقطه ای به سازه متصل می شود. خود ایستا یعنی باری را به ساختمان وارد نمی کند بلکه بار را به سازه وارد می کند. این نماها به صورت پیچ و مهره با جوش بهم متصل می شود. تا در اثر بروز حوادثی مانند بادهای تند و طوفان، زلزله، شیشه دچار شکستگی نشود. در اثر بروز این حوادث، سازه فضایی برای حرکت به صورت عرضی و طولی دارند و این حرکت از شکستگی شیشه جلوگیری می کند.

نمای شیشه ای اسپایدری چیست؟

اسپایدری به نمای شیشه ای گفته می شود که شیشه توسط اتصالات نقطه ای به سازه ساختمان متصل می شود. علت نامگذاری آن همانطور که از نامش پیداست (عنکبوت) شیشه ها به صورت موزاییکی یا شبکه بر روی محور و یراق اتصال دهنده نصب می شود. از آنجائیکه این نوع شیشه بدون فریم می باشد نمای زیبایی به ساختمان می دهد.

اسپایدری، نمای شیشه ای خود ایستا است که به صورت نقطه ای به سازه متصل می شود. خود ایستا یعنی باری را به ساختمان وارد نمی کند بلکه بار را به سازه وارد می کند. این نماها به صورت پیچ و مهره با جوش بهم متصل می شود. تا در اثر بروز حوادثی مانند بادهای تند و طوفان، زلزله، شیشه دچار شکستگی نشود. در اثر بروز این حوادث، سازه فضایی برای حرکت به صورت عرضی و طولی دارند و این حرکت از شکستگی شیشه جلوگیری می کند.

انواع نمای شیشه ای اسپایدری

نمای شیشه ای اسپایدری انواع مختلفی دارد اما معمول ترین آن که در کشور ما استفاده می شود، نمای فین گلس و اسپایدر لوله ای یا پایپ، اسپایدر کابلی و ترکیبی است.

با توجه به نوع سازه ، ابعاد، موقعیت جغرافیایی ساختمان مهندس نما مناسبترین گزینه را انتخاب می کند.

نمای شیشه ای اسپایدری فین گلس

نمای فین گلس به اسپایدری گفته می شود که نگهدارنده یا حامل بار، شیشه می باشد که پشت شیشه نما قرار می گیرد. یک نگهدارنده پشت شیشه به نام فیس می باشد که به صورت تیغه اجرا می شود و از سقف به سمت پایین مابین درزهای شیشه قرار می گیرد. روی آنها سوراخ هایی ایجاد می شود که به صورت نقطه ای اسپایدرها نصب می شود و شیشه فیس را نگه می دارند. مزیت این نما اینست که ظاهر زیبایی به نمای ساختمان می دهد و در ظاهر متریال دیگری مانند مانند کابل یا لوله مشاهده نمی شود و تنها شیشه و استیل اسپایدر که به صورت نقطه ای روی شیشه می باشد را می بینید.

مراحل نصب نمای شیشه ای اسپایدر فین گلس

در ابتدا باید ابعاد نما اندازه گیری و محاسبه شوند. برای محاسبه نمای اسپایدری فین گلس نیاز به دوربین می باشد تا همه جزئیات با دقت بررسی شود. زیرا اسپایدر بسیار ظریف می باشد و ابعاد تا کمتر از یک میلیمتر هم مهم می باشد.

اگر اندازه گیری سازه به درستی انجام نشود منجر به آسیب جدی بخصوص شکست شیشه در آینده می شود. این محاسبه توسط مهندس محاسب با دوربین مجهز انجام می شود.

بعد از محاسبه و اندازه گیری نوبت به طراحی و زیرسازی می رسد که از سقف ساختمان شروع می شود. باید ابتدا مشخص شود سقف فلزی است یا بتنی یا هر سازه دیگر. هر کدام از متریال فلزی و بتنی مزایا و معایب خودش را دارد و در تعیین قیمت نهایی تاثیرگذار هستند.

مثلا برای پروژه ای که سقف بتنی داشت تیم مهندسی کامادر از جاهاییکه باید دستک بگیریم را با راد استفاده کنیم. داخل کار از چسب های هیلتی و چسب سنگ استفاده کنیم. که نیاز به پمپ هیلتی داشت که چسب ها داخل آن تخلیه می شد.

این ابزارها هزینه اضافی از 5 تا 20 میلیون به کار اضافه می کند. برای اتصال سازه به زیرسازی نیاز به راد است. سوراخ کاری سازه را با هیلتی انجام دادیم. بعد از پرکردن رادها با چسب سنگ و هیلتی، نیاز به دو یا سه روز زمان برای خشک شدن چسب ها است.

بعد از اطمینان از خشک شدن چسب ها، از نبشی و قوطی ها استفاده می شود تا قوطی روی پلیت هایی که داخل این سازه قرار گرفته، اجرا می شود. قوطی های 10*10 با فاصله 20 سانتیمتری نصب می شود.

در واقع این قوطی ها نشیمنگاه اصلی فین های اسپایدری می باشد. فین روی این قوطی فیکس نیست و به سمت چپ و راست و عقب و جلو حرکت می کند تا به طور کامل فیکس شود.

بعد از انجام این مراحل کار شروع می شود و فین روی ساندویچ پنل ها توسط پیچ و مهره نصب می شود. این دیتیل ها خشک می باشد بدین معنی که هم با حرکت کردن در برابر حوادث مقاوم باشد و هم بار نما را سبک کند.

بعد از نصب فین ها نوبت به نصب اسپایدر می رسد. فین شینگ این کار شیشه های فیس روی کار چسبیده به فین ها قرار می گیرد و اسپایدرهای نقطه ای فیکس می شود و در نهایت آچارکشی می شود.

در پایان کار رگلاژ کردن نما و چسب کشی (از چسب پلی اورتان استفاده می شود) انجام می شود. بهترین برند چسب پلی اورتان محصول کشور آلمان و ترکیه می باشد که چگالی بالایی دارد.

همه این مراحل 10 تا 14 روز برای نقشه برداری (برای ابعاد 300 متری)، 7 تا 10 روز برای زیرسازی، بعد ازتهیه و تحویل شیشه، نصب شیشه 3 تا 4 روز و یک روز هم برای رگلاژ و 3 تا 4 روز چسب کشی زمان می برد و در نهایت تقریبا20 روز زمان برای اجرا کردن کل نما نیاز می باشد.

این زمان تقریبی است و با توجه به ابعاد کار و عدم وجود مشکل زمان کم یا بیشتری می برد. مثلا ممکن است نما بعد از این مراحل به اصطلاح شکم بدهد که نیاز به فیکس کردن پیچ و مهره می باشد و چسب کشی مجدد در دو تا سه مرحله انجام می شود.

قیمت نمای شیشه ای اسپایدری

قیمت نمای شیشه ای اسپایدری نسبت به نوع آن و ابعاد ساختمان، نوع متریال به کار رفته متفاوت می باشد.

آیا نمای شیشه ای اسپایدری با دوام است؟

آب بند و هوابند بودن این نوع نما که باعث استحکام سازه می شود بسیار مهم است. اگر این سیستم نما به درستی با استفاده از نرم افزارهای تخصصی طراحی شود ، مقاطع شیشه ها مشخص شود، ابعاد و اندازه های هر لت شیشه به درستی مشخص شود، زیرسازی کمربندی به درستی انجام شده باشد، فیس و رگلاژ کار به درستی انجام شود، بدون شک استحکام و دوام کافی را خواهد داشت.

سقف ساختمان در مقوله آب بند و هوابند کردن بسیار مهم است. همان طور که اشاره کردیم زیرسازی باید قبل از نصب نما انجام شود که سقف باید به دقت بررسی شود .

طبق قوانین اروپا نمای شیشه ای باید تا 15 سال دوام داشته باشد و بعد از این مدت باید رسیدگی شود.

نمای شیشه ای کرتین وال

نمای مدرن یکی از نمای های شیشه ای میباشد که بسیار مدرن و شیک است . که با ترکیب های پروفیل های آلومینیومی به عنوان سازه اصلی و لاستیک های برای اب بندی و هوا بندی با اتصال های نصب میباشد که بسیار کاربردی و محبوب است .

این نما دارای مزیت های بسیار زیادی است . تولید این نما  صنعتی بوده و جزء جذاب ترین و زیبا ترین و مدرن ترین نمای شیشه ای به حساب می اید که دارای محبوبیت بسیار زیادی است و اولین بار توسط مهندس معمار المانی به طراحی و اجرا درامد.

معمولا وقتی صحبت از نمای شیشه ای می شود، بیشتر نمای کرتین وال به ذهن ها خطور می کند. کرتین وال در لغت به معنای دیوار پرده ای است. کرتین وال نوعی سازه خودایستا است بدین معنی که در عین استحکام از شفافیت برخوردار است. در داخل این زیبایی باید استحکام وجود داشته باشد.

مزیت های نمای کرتین وال

نوع سازه دارای ویژگی هایی به شرح ذیل می باشد:

  • نسبت به سایر سازه ها از جمله سنگ بسیار سبک است.
  • دارای ماندگاری و دوام بیشتری است.
  • با وجود سختی، دارای ظرافت خاصی است.
  • از نظر ظاهری بهترین دید و نما را نسبت به سایر سازه ها ایجاد می کند.

نمای کرتین وال فیس کپ یا درپوش دار

Face cape یکی از انواع کرتین وال است ساختار آن به نحوی است که شیشه های نما روی آلومینیوم قرار می گیرد و درپوشی درز شیشه ها را می پوشاند در نهایت ساختاری مستحکم ایجاد می کند. کرتین وال درپوش دار، از نظر طولی در اشکال مختلفی از جمله دایره ای، مستطیلی، دوکی شکل طراحی و ساخته شده است.

عرض تمام این درپوش ها و لامل ها 5 سانتیمتر است. طول لامل ها که 5 تا 23 سانتیمتر موجود می باشد. طول درپوش ها بستگی با توجه به درخواست کارفرما و ابعاد سازه ساختمان متفاوت می باشد. مثلا در پروژه لواسان کرتین وال فیس کپ و نیمه فریم لس استفاده شد در بخش فیس کپ از درپوش با طول 12 سانتیمتر استفاده شد.

نمای کرتین وال فریم لس

در فریم لس سطح یکدست شیشه ای را داریم با خطوط باریکی از چسب که ظاهری زیبا به نمای ساختمان می دهد. در این نوع از کرتین وال از چسب structural برای تثبیت شیشه بین شیشه و آلومینیوم استفاده می شود. بیشترین سطح نما را شیشه مشاهده می کنید و دیگر خبری از فریم آلومینیومی یا درپوش در نما مشاهده نمی کنید.

به طور کلی در سیستم های آلومینیوم مبحث تفاوت سیستم ها در فضای بین لامه هاست یعنی جایی که قرار است شیشه ها بهم متصل شوند. در واقع تفاوتی است که در ظاهر به وجود می آید. یعنی تفاوت نماهای کرتین وال در ظاهر نماهاست. در فریم لس درپوشی وجود ندارد.

نمای کرتین وال نیمه فریم لس

از ترکیب فریم لس و فیس کپ، کرتین وال نیمه فریم لس ایجاد می شود. بدین صورت که نما به صورت افقی و بدون درپوش اجرا می شود. مثلا 3 شیشه روی هم قرار گرفته و آلومینیوم به صورت عمودی بین درز شیشه ها برای تثبیت شیشه ها کار شده است. ولی بین این شیشه هایی که افقی روی هم قرار گرفته آلومینیومی قرار نگرفته است.

نمای کرتین وال یوچنل

کرتین وال U-channel به مانند فریم لس می باشد و به ظر برخی کارشناسان زیرشاخه آن محسوب می شود. تنها تفاوت این سیستم با فریم لس در تثبیت کننده شیشه هاست. برای فریم لس از فریم آلومینیوم برای دور شیشه ها استفاده می شود و بعد نصب انجام می شود اما در یوچنل از اسپیسر به جای فریم آلومینیومی استفاده می شود.

در آخر هم از چسب برای دور شیشه ها استفاده می شود.

به طور کلی در ذات کار انواع نمای کرتین وال تفاوتی مشاهده نمی شود. در واقع تفاوت آنها در متریال هنگام نصب می باشد.

نصب کرتین وال چگونه است؟

کرتین وال بسیار ظرافت دارد و برای اجرای آن تنها تجربه کافی نیست. زیرا اجرای آن خطرناک است و نیاز به محاسبات دقیق دارد. زیرا اگر محاسبات برای اندازه گیری این سیستم به طور دقیق انجام نشود، علاوه بر خسارات مالی منجر به تلفات جانی نیز می شود.

در سیستم کرتین وال تایل های بزرگ شیشه در ارتفاعات بالا نصب می شود. هر کدام از تایل شیشه دارای ابعاد حداقل 2*3.5 متری است که به شیشه لمینت دارای وزنی معادل 300 تا 400 کیلوگرم می باشد. اگر بست و پیچ ها به درستی نصب نشود تا بتواند بار شیشه را تحمل نکند، بسیارخطرناک است

روش های نصب کرتین وال

نصب به روش استیک

این روش نصب که به اجرای کارگاهی هم شناخته می شود، عمده کار در کارگاه انجام می شود بدین معنی که کار ساخت نما در کارگاه آماده شده و در محل ارسال شده و نصب می شود.

مثلا براکت هایی که در روی کمربندها اجرا شده است، پروفیل های عمودی و افقی برش داده می شود، سوار می شود و ندول بندی انجام می شود و سپس شیشه سوار می شود. همه این اقدامات در کارگاه ساخت درب و پنجره به صورت تخصصی همه کار انجام می شود و در محل ساختمان به صورت آماده نصب می شود.

این روش به دلیل بالابودن هزینه های آن تنها 5% اجرا می شود.یکی از مزایای این روش اینست که اشتباهات میلیمتری و حتی بیشتر قابل حل شدن می باشد و مشکلی در نصب ایجاد نمی کند.

نصب به یونیتایز

نیاز به محاسبات دقیق برای اندازه گیری دارد که در صورت اشتباه در آن حتی به صورت میلیمتری منجر به صرف هزینه و زمان مجدد برای طراحی و ساخت می باشد. در این روش شیشه و قاب آن در ساختمان نصب می شود و نیازمند دقت و تخصص فراوان می باشد.

ضخامت شیشه ها در نمای کرتین وال چقدر است؟

معمولا شیشه هایی که در نمای کرتین وال استفاده می شود دارای ضخامت حداقل 24 میل و حداکثر 28 میل می باشد.

قیمت نمای کرتین وال

قیمت تمام انواع کرتین وال از جمله فلپ کس، فریم لس و … تقریبا یکسان است و تفاوت قیمت ها به صورت 10-15 درصدی است. معمولا میانگین هزینه ها از 4 تا 7 میلیون تومان متفاوت است.

قیمت نمای کرتین وال با توجه به عواملی متفاوت است مثلا اگر ابعاد تایل های شیشه خارج از استاندارد باشد گران تر می شود. زیرا اگر ارتفاع کار بیشتر باشد باید مقاطع آلومینیوم سنگین تر و ضخامت شیشه ها بیشتر باشد.

اما چرا نمای شیشه ای اسپایدری و کرتین وال پرطرفدار است؟

نمای شیشه ای با توجه به روش نصب و طراحی به انواع مختلفی تقسیم می شود که نمای اسپایدری و کرتین وال به دلیل مقاومت و استاندارد بالا پرکاربرد است و طول عمر بالایی دارد. به همین دلیل در کشور ما محبوب است.

قیمت نمای شیشه ای چقدر است؟

در صورتی که ابعاد استاندارد باشد یعنی 1.5*2 یا 2*3 باشد ، اگر در پودر طبقه تمام شود، قیمت تقریبی بین 5 -6 میلیون تومان است. در صورتی که ابعاد بزرگتر باشد، قیمت بین 2-3 برابر افزایش پیدا می کند. البته ابعاد کل سازه کمتر باشد، قیمت پایین تر نمی شود. زیرا همان متریال آلومینیوم، شیشه استفاده می شود.

نحوه محاسبه قیمت نمای شیشه ای

قیمت نمای شیشه ای توسط نرم افزار مخصوص محاسبه می شود و اگر بخواهید به صورت دستی محاسبه کنید، در سه مرحله انجام می شود:

  1. ابتدا مهندس نما بار وارده بر پروژه به دست می آورد سپس نسبت به مقامت مقطع آلومینیومی که برای پروژه ای که در ارتفاع و عرض مقاومت می دهد را به دست می آورد.
  2. با اندازه گیری ابعاد آلومینیوم ها، اکسسوری هایی که به آلومینوم نصب می شود را مشخص می کند.
  3. بعد از این مراحل بار وارده شیشه را با نرم افزار بررسی می شود. ضخامت شیشه را نسبت به آلومنیوم اسپیسر می دهد.
    این محاسبات توسط چندین مهندس انجام می شود. مهندسی محاسبه سازه انجام می دهد. مهندس دیگر محاسبه نیروها را انجام داده و دیگری محاسبه برداشت انجام می دهد و در نهایت جمع بندی نهایی انجام می شود.

سوالات متداول نمای شیشه ای

نمای شیشه ای به چه نمایی گفته می شود؟

نما یک کلمه ای با ریشه فرانسوی است که به معنای صورت ظاهری است که در اصطلاح معماری به هر آنچه در ظاهر ساختمان در معرض دید می باشد، اطلاق می شود. استفاده از شیشه در نماهای بیرونی نور بیشتر و محیط مناسبی را برای ساکنان ساختمان فراهم می کرد که باعث افزایش استفاده از شیشه شد. به پوشش بیش از 60% شیشه در نمای بیرونی ساختمان، نمای شیشه ای گفته می شود.

کدام شیشه برای نما مناسب است؟

شیشه سکوریت و شیشه لمینت انتخاب مناسبی برای نمای ساختمان است. این شیشه ها ضمن ارائه عایق بهینه صوتی و حرارتی، میزان نور ورودی به ساختمان را نیز به حداکثر می رساند.

چرا از نمای شیشه ای استفاده می شود؟

یکی از دلایلی که سازندگان و معماران شیشه را در نمای ساختمان ترجیح می دهند این است که وزن روی پی و سازه ساختمان را کاهش می دهد و در نتیجه ساختمان را در مقایسه با سایر متریال ها سبک تر می کند. علاوه بر این، شیشه باعث می‌شود که ساختمان وسیع تر و بزرگتر به نظر برسد و با روشنایی حاصل از پنجره‌های عریض احساس خوب برای ساکنین ساختمان و حتی رهگذران ایجاد می‌کند.

انواع نمای ساختمان کدام اند؟

سیستم های نما با توجه به متریال های مورد استفاده در ساختمان شامل:
• نمای آجری
• نمای سنگ
• نماهای بتنی پیش ساخته که خود دارای انواع مختلفی است.
• نمایی با روکش فلزی
• نمای کامپوزیت
• سیستم نمای شیشه ای

نمای شیشه ای چگونه نصب می شود؟

نمای شیشه ای با توجه به نوع آن به چند روش نصب می شود. مثلا نصب نمای کرتین وال بسیار ظرافت دارد و برای اجرای آن تنها تجربه کافی نیست. زیرا اجرای آن خطرناک است و نیاز به محاسبات دقیق دارد. زیرا اگر محاسبات برای اندازه گیری این سیستم به طور دقیق انجام نشود، علاوه بر خسارات مالی منجر به تلفات جانی نیز می شود.

بزرگترین اندازه پانل نمای شیشه ای چقدر است؟

در 6 آگوست 2021، با تایید کتاب رکوردهای جهانی گینس، نمای تمام شیشه ای بسیار بلند نزدیک به 17 متر، عمارت Taikang ثبت شد که توسط Tianjin NorthGlass، بزرگترین پنجره شیشه ای جهان(50.869 متر مربع) ساخته شد

ضخامت نمای شیشه ای چقدر است؟

نمای شیشه ای را می توان در ترکیبی متنوع از رنگ، ضخامت و شکل ظاهری تولید و نصب کرد. برای ساختمان های تجاری، معمولا از شیشه هایی با دو ضخامت 6 میلی متر 25 میلی متر استفاده می شود.

چرا در ساخت آسمان خراش ها از شیشه استفاده می شود؟

استفاده از شیشه در نماها و فضاهای داخلی ساختمان باعث می شود فضای داخلی بزرگتر و بازتر به نظر برسد با نور طبیعی فراوان. دیوارهای شیشه ای به افزایش سطح کف ساختمان کمک می کند و فضای بیشتری را برای ساکنین فراهم می کند.

نمای شیشه ای ارزان تر است یا نمای بتنی؟

برای ساختمان های کم ارتفاع تا دو یا سه طبقه، شیشه انتخاب مقرون به صرفه ای نیست و معمولاً گران تر از نماهای سنتی مانند آجر یا بتن هستند. اما هزینه کلی نمای شیشه ای با نصب برای ساختمان های مرتفع و طبقات بیشتر انتخاب مقرون به صرفه ای است و ارزانتر از سایر مصالح ساختمانی است.

نمای شیشه ای چگونه نصب می شود؟

لامل در اصل یک بخش بسته از فلز توخالی است که دو تکه شیشه را تقسیم می کند. لامل معمولاً با همان ابعاد عمق گیره‌ای ساخته می‌شود که بخش‌های داخلی آن به دیوار متصل می‌شوند و به شیشه در بخش بیرونی متصل می شود.

نمای شیشه ای ارزان تر است یا نمای بتنی؟

برای ساختمان های کم ارتفاع تا دو یا سه طبقه، شیشه انتخاب مقرون به صرفه ای نیست و معمولاً گران تر از نماهای سنتی مانند آجر یا بتن هستند. اما هزینه کلی نمای شیشه ای با نصب برای ساختمان های مرتفع و طبقات بیشتر انتخاب مقرون به صرفه ای است و ارزانتر از سایر مصالح ساختمانی است.

دوام نماهای شیشه ای چقدر است؟

استیو مودی می‌گوید: “سیستم‌های نمای شیشه ای می‌تواند به اندازه عمر ساختمان دوام بیاورند، معمولاً 60 سال”. با این حال، پانل های شیشه ای بین 25 تا 30 سال عمر مفید دارند.

ضخامت نمای شیشه ای چقدر باید باشد؟

ضخامت نمای شیشه ای معمولاً 25 میلیمتر است تا از آسیب های ناشی از آب و هوا و سایر ضربه هایی که پنجره متحمل می شود جلوگیری شود.

ضخامت استاندارد شیشه چقدر است؟

معمولا شیشه هایی که در نمای ساختمان های مسکونی استفاده می شود از شیشه های تک جداره با ضخامت 16 میلیمتر استفاده می شود. برای پنجره‌های بزرگ‌تر، از شیشه‌های دوجداره یا چند لایه با ضخامت 25 میلیمتر استفاده می شود.

چه نوع شیشه ای برای نورگیری ساختمان مناسب است؟

از آنجائیکه نور به صورت طبیعی و مستقیم به شیشه می تابد باید از شیشه ای استفاده کرد که چنین شرایطی را تحمل کند. از این رو از شیشه های مقاوم که با نام شیشه سکوریت یا ایمن نیز شناخته می شود، در نمای ساختمان استفاده می شود . این شیشه ها 4-5 برابر مقاوم تر از شیشه خام می باشد.

آیا نمای شیشه ای ضد گلوله است؟

در صورتی که از شیشه لمینت برای نمای ساختمان استفاده شود در برابر گلوله مقاوم است و در صورت برخورد با گلوله نمی شکند و نمی ریزد بلکه به لایه میانی می چسبد. این شیشه از نظر نوری شفاف است و خللی در نفوذ نور به ساختمان ایجاد نمی کند.

چه کسی نمای شیشه ای را اختراع کرد؟

اولین آسمان‌خراش نمادین با سبک بین‌المللی، در دهه‌های 1920 و 1930 توسط معماران آلمانی که از آلمان به آمریکا فرار کردند، والتر گروپیوس و میس ون در روهه بودند که یک سطح شیشه‌ای منشوری که به دور یک هسته خدمات مرکزی ساخته بودند.

شیشه یا بتن کدام قوی تر است؟

اولین آسمان‌خراش نمادین با سبک بین‌المللی، در دهه‌های 1920 و 1930 توسط معماران آلمانی که از آلمان به آمریکا فرار کردند، والتر گروپیوس و میس ون در روهه بودند که یک سطح شیشه‌ای منشوری که به دور یک هسته خدمات مرکزی ساخته بودند.

آیا شیشه لمینت خرد می شود؟

بر خلاف شیشه سکوریت، شیشه های لمینت در هنگام شکستن به قطعات کوچک تبدیل نمی شوند. وقتی شیشه لمینت می شکند، به لایه میانی می چسبد. به همین دلیل است که شیشه های لمینت اغلب در جلو اتومبیل، نرده، سقف و کف ،نمای شیشه ای و غیره استفاده می شود.

آیا نمای شیشه ای نیاز به سرویس دوره ای دارد؟

برای توان و مقاومت همه نماهای شیشه ای نیاز به سرویس دارند. اینکه در چه دوره ای (چند ماه یا سالی یکبار) نیاز به سرویس دارد، بستگی به نوع نما دارد:

نمای شیشه ای اسپایدری کابلی هر سال یکبار نیاز به تعویض کابل و سرویس دارد.

نمای اسپایدری فین گلس چندین سال نیاز به سرویس ندارد مگر اینکه چسب ها بر اثر آفتاب و گرد و غبار دچار خوردگی شود و مقاومت خود را از دست بدهد. که در این صورت باید چسب ها تعویض شود. به همین دلیل همان طور که اشاره شد در هنگام نصب باید از چسب های با کیفیتی استفاده شود.

در نمای کرتین وال هم سالها نیاز به سرویس ندارد ولی بهتر است از نظر مقاومت مصالح بررسی شود.

دیتیل نمای شیشه ای چگونه است؟

برای تمام نماهای شیشه ای دیتیل های مشترک وجود دارد که با توجه به نوع زمین پلیت هایی به کف زمین قرار میگیرد. نوع زمین ممکن است سیمانی باشد یا ورق یا قوطی آهنی بر روی زمین کار شده باشد. در هر حال پلیت بر روی زمین زده می شود . بعد از آن براکت یا لچکی زده می شود  و مقاطع مشخص می شود. در هر صورت بستگی به نوع نما دارد. در ابتدا باید نوع سازه ای که اجرا شده است مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد و بعد به مبحث نما بپردازیم. دیتیل ها بسیار متفاوت است. نمایی که پودر طبقه را می گذرد، کمربندی و دستک باید در نظر گرفته شود. مبحث نماها بسیار پیچیده است و حتما سازه قبل از شروع نصب باید بررسی شود و با توجه به نوع سازه زیرسازی برای آن در نظر گرفته می شود.

اتصال کرتین وال به کف چگونه انجام می شود؟

در نمای کرتین وال هم به همین صورت است ابتدا پلیت ها زده می شود و قوطی ها زده می شود  و دستک ها گرفته می شود. سپس آلومینوم روی این متریال توسط پیچ و مهره کار می شود. سپس واد جزئیات بیشتری می شود و رگلاژ کردن نما انجام می شود. در نهایت شیشه ها زده می شود. به طور کلی قطعات مشخص است. این نوع نما سوراخ های بادامی شکل دارند که به صورت بادامی هم نصب می شود که در برابر زلزله و تنش مقاومت داشته باشد و متریال خاصی نشکند.

نمای شیشه ای چه معایبی دارد؟

بهترین متریال موجود، آلومینیوم است که رنگ پذیری بسیار بهتری نسب به سایر متریال ها مانند UPVC و آهن دارد. مقاومت بالاتری نیز نسبت به این متریال دارد. بنابراین از نظر مواد اولیه بیشترین مقاومت را در بین متریال ها دارد.

از نظر سیستمی نمای کرتین وال را برای ابعاد مختلف (ابعاد بزرگ و کوچک) با توجه به طرح های موجود استفاده می شود. در صورتی که ابعاد بزرگ را نمی توان در UPVC و آهن اجرا کرد.

بنابراین از نظر مقاومت در مقایسه با سایر متریال های موجود تفاوتی وجود ندارد. از نظر سیستمی، با توجه به نوع دید شما نسبت به مبحث معمارگونه است. در واقع از متریالی در نما استفاده می کنید که بیشترین شفافیت و زیبایی و بیشترین ابعاد موجود را پوشش می دهد. بنابراین عیبی برای این سازه وجود ندارد.

تفاوت نمای کرتین وال با نمای فریم لس چیست؟

همان طور که اشاره کردیم خود نمای کرتین وال دارای انواعی است که یکی از آنها نمای فریم لس می باشد. تفاوت نمای فریم لس با فیس کپ در اینست که قوطی به کار رفته در نمای فیس کپ دیده می شود اما در نمای فریم لس دیده نمی شود.

اما اگر بخواهیم با نمای شیشه ای فریم لس که از جنس شیشه سکوریت می باشد مقایسه کنیم شامل موارد ذیل است:

  • مقاومت نمای کرتین وال بیشتر از نمای فریم لس می باشد. به دلیل تعداد تایل هایی که بر روی هم قرار میگیرد و ابعاد آلومینیومی که بر روی کرتین وال قرار میگرد مقاومت و توان بیشتری نسبت به فریم لس دارد.
  • همچنین شیشه ای که در نمای کرتین وال استفاده می شود از جنس لمینت بوده و چندین برابر مقاوم تر از شیشه سکوریتی است که در نمای فریم لس استفاده می شود.
  • نمای شیشه ای فریم لس ظاهر زیباتری نسبت به کرتین وال دارد زیرا روی کار قوطی ها و فریم ها قابل مشاهده برای افراد نیست.

از نظر سیستمی نمای کرتین وال را برای ابعاد مختلف (ابعاد بزرگ و کوچک) با توجه به طرح های موجود استفاده می شود. در صورتی که ابعاد بزرگ را نمی توان در UPVC و آهن اجرا کرد.

بنابراین از نظر مقاومت در مقایسه با سایر متریال های موجود تفاوتی وجود ندارد. از نظر سیستمی، با توجه به نوع دید شما نسبت به مبحث معمارگونه است. در واقع از متریالی در نما استفاده می کنید که بیشترین شفافیت و زیبایی و بیشترین ابعاد موجود را پوشش می دهد. بنابراین عیبی برای این سازه وجود ندارد.

برای نمای اسپایدری می توان از شیشه دوجداره استفاده کرد؟

برای نمای شیشه ای اسپایدری از شیشه دوجداره می توان استفاده کرد اما منظور از دوجداره ای که بین شیشه ها گاز و هوا هست نیست. از شیشه تک جداره در نمای داخل ساختمان می توان استفاده کرد. البته اصولی اینست که از شیشه سکوریت و شیشه لمینت استفاده شود.

نصب نمای شیشه ای چه تخصصص هایی نیاز دارد؟

همان طور که اشاره کردیم از طراحی تا اجرای نمای شیشه ای نیاز به چندین مهندس و معمار وجود دارد. مبحث نمای شیشه ای تخصصی است و نیاز به تجریه و تخصص کافی در این زمینه دارد.

مثلا در پروژه اجرای نمای شیشه ای لواسان قسمتی باید کرتین وال اجرا می شد و قسمت دیگر اسپایدری. فاصله 12 سانتیمتری با سازه اصلی داشت به دلیل اینکه پودر طبقه را رد می گیرد و برای زدن پلیت ها، پودر طبقات، دستک گرفتن ها و زدن براکت ها همه باعث ایجاد فاصله شده بود. معمار در اینجا سازه را باسوالاتی از قبیل اینکه :

  • فاصله ای که از سازه وجود دارد، چقدر است (12 سانتیمتر) و چه متریالی در این فاصله استفاده می کنید؟
  • با چه ضخامتی کار می کنید؟
  • چه فاصله هایی از نظر افقی و عمودی با یکدیگر دارند.

اینجاست که محاسبات بار انجام می شود. این محاسبات توسط مهندس سازه انجام می شود. بعد از انجام محاسبات می توانید در مورد نمای شیشه ای تحلیل داشته باشید.

تفاوت نمای شیشه ای با سایر نماهای ساختمان چیست؟

  • از نظر هزینه نمای شیشه ای نسبت به سایر نماهای ساختمان به صرفه تر است.
  • از نظر بهینه بودن انرژی نمای شیشه ای بر سایر نماها برتری دارد. زیرا با عبور نور خورشید از خود نه تنها باعث گرم شدن فضای داخلی ساختمان می شود، بلکه از هدر رفتن انرژی سرمایش جلوگیری می کند. همچنین به روشن کردن فضای داخل ساختمان در هزینه های ناشی از مصرف نور مصنوعی خودداری می کند. این موضوع بخصوص در اروپا و خارج از کشور ما بسیار مهم است. زیرا هزینه های مصرف انرژی در کشور ما به دلیل وفور انرژی پایین است.

 

شرکت کامادر شرکت شیشه سکوریت در تهران در زمینه تولید، فروش، نصب و تعمیر انواع شیشه سکوریت از جمله شیشه نما، شیشه بالکنی، شیشه حمام، پارتیشن شیشه ای، آلاچیق شیشه ای و… با کارشناسان مجرب و دارای گواهینامه بین المللی آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند. برای مشاووره و کارشناسی رایگان باشماره های 02144335292-44305316 تماس بگیرید . برای ارتباط با مدیریت به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 39 میانگین: 5]