برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

نمای اسپایدری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

نمای اسپایدری ، در عصر مدرن شیشه تبدیل به یکی از سازه های پرکاربرد شده است. دلیل آن اینست که با تکنولوژی جدید کمتر در معرض شکستگی و ترک خوردگی قرار گرفته است. یکی از کاربردهای این شیشه ها ، نمای ساختمان می باشد که برای این منظور از شیشه اسپایدری استفاده می شود. به دلیل استفاده بسیار از این شیشه در نمای ساختمان  بیشتر به این موضوع بپردازیم.این شیشه   معروف می باشد.

شیشه اسپایدری چیست؟

شیشه اسپایدری همان طور که از نامش پیداست ساختاری مانند عنکبوت دارد. در واقع نوعی شیشه خود ایستا می باشد که از اتصالات نقطه ای برای محکم کردن شیشه روی یک ساختار نصب می شود. شیشه اسپایدری مجموعه کاملی از شیشه سکوریت یا لمینت، اتصالات، بست ها و براکت ها تشکیل شده است که به ساختار اصلی متصل می شوند.
اتصالات مورد استفاده در این سازه از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. این فیکس‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انواع بار را تحمل کرده و سپس آن‌ها را در سازه نگهدارنده فیکس می‌کنند. این می تواند بارهای استاتیکی و دینامیکی مانند وزن شیشه، باد و طوفان را شامل شود.

نمای شیشه ای ساختمان با شیشه اسپایدری

در معماری مدرن علاوه در در نظرگرفتن طراحی زیبا، آینده نگری نیز در نظر گرفته می شود. شیشه عنصری است که به خوبی این ویژگی ها را تکمیل می کند. در ساختمان‌های تجاری و اداری برای تکمیل نمای بیرونی از شیشه های اسپایدری استفاده می کنند. هنگامی که نور خورشید به سطح شیشه برخورد می کند، در رنگین کمانی از رنگ ها منعکس می شود و درخششی طبیعی ارائه می دهد. از آنجائیکه این شیشه های بیشتر در نمای ساختمان ها استفاده می شود، به نمای اسپایدری نیز معروف است. شیشه اسپایدری در مورد نمای بیرونی ساختمان علاوه بر اینکه شیک است مقاوم است. در کنار این، کارمندان و مدیران می‌توانند محیط خوبی را تجربه کنند زیرا شیشه اجازه می‌دهد نور طبیعی به داخل نفوذ کند.

نمای-شیشه-ای-اسپایدری و کرتین وال

نمای ساختمان با شیشه اسپندرال

شیشه اسپندرال یک صفحه شیشه ای ویژه است که برای پنهان کردن تجهیزات مکانیکی ساختمان مانند دریچه ها، سیم های برق و انتهای دال استفاده می شود. در مقایسه با شیشه ویژن، شیشه اسپندرال ظاهر متفاوتی دارد. سطحی مات دارد که به کسی اجازه نمی دهد از شیشه دید داشته باشد.

به دلیل عملکرد و دوام آنها، پانل های اسپیندل شیشه ای در حال حاضر تقریباً در هر پروژه تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

شیشه اسپندرال چه نوع شیشه ای است؟

شیشه اسپندرال با استفاده از مات کننده (معمولاً از سیلیکون) ساخته می شود. این مات کننده آن ظاهر مات را به پانل های شیشه ای اسپیندل عایق می دهد. بنابراین، انواع پانل های شیشه ای را می توان به واحدهای شیشه ای اسپندرال تبدیل کرد. در اینجا چند گزینه شیشه ای وجود دارد.

شیشه ی سکوریت، شیشه رنگی و… از میان تمام این گزینه‌های شیشه‌ ای، شیشه‌های سکوریت برای مخفی کردن دریچه‌ها، سیم‌های برق و انتهای دال ساختمان‌ها ایده‌آل است. این به این دلیل است که شیشه های سخت شده به طور ویژه تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند و سطحی مقاوم در برابر ضربه دارند.

آیا لازم است که شیشه اسپندرال گرم شود؟

هر پانل شیشه ای اسپندرال باید تحت عملیات حرارتی قرار گیرد. بنابراین، به طور گسترده برای پروژه های ساختمانی تجاری استفاده می شود.

علاوه بر ویژگی های مقاوم در برابر حرارت، شیشه سکوریت نیز در برابر ضربه و خش مقاوم است. تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شود که شیشه سکوریت به بهترین گزینه شیشه‌ای تبدیل شود.

به غیر از شیشه های سخت شده، از شیشه های لمینت نیز می توان استفاده کرد. حتی از شیشه های سخت شده بادوام تر است و تقریباً نشکن هستند. با این حال، به دلیل ویژگی‌های ایمنی پیشرفته‌، قیمت بالایی دارد.

این شیشه در چه ساختمان هایی استفاده می شود؟

نمای شیشه اسپایدری بیشتر در ساختمان های تجاری و اداری ، وزارت خانه ، هتل ، بیمارستان ها استفاده می شود.

انواع نمای شیشه ای اسپایدری

با توجه به نوع سازه ها و روش های نصب به 5 نوع به شرح ذیل تقسیم می شود:

نمای-شیشه-ای-اسپایدری

1. اسپایدر لوله ای

اسپایدر لوله ای نوعی از سیستم نگهدارنده می باشد که از جنس استیل می باشد و در برابر طوفان و زلزله مقاوم هستند. این لوله یا قوطی ها دارای ابعاد مختلفی می باشد که با توجه به وزن شیشه، محل قرارگیری پروژه و نوع چیدمان شیشه متفاوت است. به دلیل اجرای سریع و هزینه مقرون به صرفه این نوع نمای اسپایدری دارای محبوبیت بسیاری می باشد. این اسپایدر در دهانه هایی تا 6 متر از جمله ساختمان های اداری و تجاری قابل استفاده می باشد.

2. اسپایدر فین گلس

در این نوع نمای اسپایدری از تیغه ای شفاف به نام باله استفاده می شود و برای نصب آن نیاز به چهارچوب و نگهدارنده نیست. این باله ها به صورت نقطه ای و عمودی بر روی شیشه ها نصب می شود و آنها را بهم متصل می کند. از آنجائیکه می توان از هر دو نوع شیشه سکوریت و شیشه لمینت استفاده کرد به صورت کشویی و ثابت قابل نصب است. از آنجائیکه این نوع نما دارای چهارچوب نمی باشد نور طبیعی زیادی را وارد ساختمان می کند.

نمای-اسپایدری-فین-گلس
نمای-شیشه-ای-اسپایدری-کابلی

3. اسپایدر کابلی

در نمای اسپایدری از سازه کابلی استفاده می شود که مقاومت و استحکام بالایی دارند. این کابل ها از طریق گیره های استیلی متصل شده و از طریق جک های هیدرولیکی تحت کشش قرار می گیرند. این سازه نیاز به زیرسازی قوی دارد و محاسبه آن باید توسط معماران و مهندسین انجام شود. این سازه در کشور چین و ترکیه تولید می شود.

4. اسپایدر سازه خرپا

سازه خرپا از جنس فولاد بوده و جزو پرکاربردترین سازه های اسپایدری می باشد. این سازه را می توان در زیرسازهای ستون های مربعی و لوله اس شکل نصب کرد. طراحی و محاسبه این سازه نیز نیاز به دقت و تخصص دارد.

نمای-شیشه-ای-خرپا
نمای-اسپایدری اسپیس فریم

5. اسپایدر اسپیس فریم

نمای اسپایدر اسپیس فریم یا قاب فضایی یکی از منظم ترین سازه های اسپایدری است. این سازه ها به صورت 4 یا 6 ضلعی تشکیل شده اند که از طریق اتصالات بست یا گوی به وسیله جوشکاری بهم متصل می شوند. این سازه ها در جهت عمودی و افقی قابل نصب می باشد.

دیتیل

قبل از اینکه نمای اسپایدری نصب شود، نیاز به طراحی و دیتیل دارد. طراحان کمی در این حوزه تخصص و تبحر دارند. زیرا این نما مدرن بوده و از آنجائیکه سازه عمده آن از شیشه می باشد، دارای ریسک می باشد و هر کسی در این زمینه فعالیت نمی کند.
شرکت کامادر دارای تیم طراحی است که با استفاده از جدیدترین روش ها پروژه را بعد از بررسی ، طراحی می کند.

راهنمای نصب

همان طور که طراحی نمای اسپایدری پیچیده است و نیاز به تخصص دارد ، نصب و اجرای آن نیز نیاز به تجربه و تخصص کافی دارد. محاسبات در هنگام نصب باید به صورت دقیق انجام شود و حتی اشتباه به صورت میلیمتری فرآیند را دچار مشکل کند. به همین دلیل خودتان نمیتوانید این کار را انجام دهید. نصب این نما در مراحلی به شرح ذیل انجام می شود:
این کار برای جلوگیری از برخورد شیشه ها در هنگام زلزله می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]