فرایند تولید شیشه لمینت به گونه ای می باشد که این شیشه ها نسبت به شیشه های معمولی و نسبت به سایر انواع شیشه ها مستحکم تر شود. این استحکام موجب می شود شما بتوانید از این شیشه ها کاربردهای بسیار زیادی را بگیرید و بتوانید با امنیت بسیار بالا از آنها در ساخت شیشه نما، شیشه سقف و یا شیشه اتومبیل استفاده کنید. پیش از معرفی چگونگی تولید شیشه لمینت اجازه دهید مروری داشته باشیم بر آنچه در این مطلب می خوانیم:

فرایند تولید شیشه لمینت

شیشه لمینت از ترکیب دو یا چند لایه شیشه سکوریت با چند لایه پلاستیکی (PVB) پیوند می خورد و در ضخامت های مختلف تولید می شود و با اتوکلاو در دمای 1400 درجه سانتیگراد با فشار تا 14 بار پردازش می شود. پلی وینیل بوتیرال (PVB) متداول ترین لایه ای است که در این نوع شیشه ها استفاده می شود.ممکن است از لایه های شیشه شفاف در بین این شیشه برای افزودن ویژگی های خاص مانند عایق خورشیدی ، عایق حرارتی ، محافظت در برابر آتش و .. استفاده شود. همچنین لازم به ذکر است که شیشه های مقاوم با لایه های پلی کربنات در شیشه های ضد گلوله استفاده می شود.

مزایای شیشه لمینت

  • مزیت اصلی دیگر این شیشه اینست که 99 درصد مانع از انتقال اشعه ماورا بنفش به داخل می شود ، می توان آن را با ضخامت بیشتر ( 30 میلی) با 3 لایه شیشه تولید کرد تا به عنوان شیشه های مقاوم در برابر سرقت و گلوله شوند.
  • امنیت: بزرگترین دلیلی است که مردم مایل به نصب این شیشه ها هستند. بنابراین ، کودک شما در امان است.
  • عایق صدا: شیشه های چند لایه به اندازه شیشه های معمولی اجازه عبور از صدا را نمی دهد ، به این معنی که محل کار یا خانه شما ساکت تر خواهد بود زیرا صداهای بیرون کمتر وارد می شوند.
  • محافظت در برابر شرایط نامساعد جوی: افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که مستعد طوفان یا گردباد هستند ، می توانند مطمئن شوند کمتر در معرض باد و تگرگ قرار می گیرند.• ماندگاری: تعویض شیشه لمینت کمتر از شیشه های معمولی انجام می شود. بنابراین عمر طولانی دارد.

شیشه لمینت رنگی

شیشه لمینت رنگی بسیار شبیه شیشه لمینت شفاف است اما با افزودن یک لایه رنگی امکان ایجاد یک پالت غنی از تغییر رنگ را فراهم می کند ، از رنگ های شفاف ظریف گرفته تا مات. ورقه های رنگی ما با استفاده از شیشه شناور به صورت استاندارد تولید میشوند .محصولی ایده آل برای استفاده در کاربردهای ساختاری و تزئینی است و برای طیف گسترده ای از برنامه ها از جمله صفحه نمایش ، پارتیشن و روکش فراهم می کند.همچنین میتوان لمینت را با سایر محصولات شیشه ای تزئینی و فینیش هایی مانند تشکیل کوره ، سندبلاست و پوشش رنگی ترکیب کرد تا باعث پیشرفت بیشتر در طراحی شود.

تفاوت شیشه لمینت و شیشه سکوریت

شیشه سکوریت که اصطلاحا به آن شیشه های نشکن و میرال هم گفته میشود. اما این بدان معنا نیست که دچار شکستن نمی شود بلکه شکستن یکی از خواص بارز شیشه ها میباشد و هر شیشه ای ممکن است دچار شکستگی شود .شیشه های سکوریت 5 برابر مقاوم تر نسبت به شیشه های معمولی و یا خام می باشد . شیشه های معمولی با کوچکترین ضربه شکسته می شوند اما شیشه های سکوریت در برابر ضربات سنگین هم نیز مقاومت دارد . شیشه های معمولی و خام در دمای بیشتر از شصت درجه سانتیگراد مقاوم نیستند و دچار شکستگی میشود .اما شیشه های سکوریت تا دمای سیصد درجه سانتیگراد مقاوم است . این شیشه ها در نحوه ی تولید با شیشه های خام هم تفاوت دارد و این شیشه ها را در کوره هایی با دمای بالا نگه میدارند و سپس با فشار هوای سرد به آن شوک میدهند و شیشه سکوریت تولید می شود.مقاومت شیشه لمینت بسیار زیاد تر از شیشه های معمولی و خام میباشد. این شیشه ها از ضریب اطمینان خاطر بیشتری برخوردار است . و این خواص به علت داشتن لایه پلیمری میباشد. و این لایه پلیمری در میان آن ها قرار دارد و بسته به اینکه شیشه مد نظر کارفرما یا همان مشتری چند میلی متر است و در چه مکانی و با چه کاربردی قرار است از این شیشه استفاده شود .این شیشه ها از دو و یا چند لایه شیشه سکوریت و یا شیشه خام و یا چند لایه پلیمری تحت عنوان پی وی بی به فشار و حرارت های یکپارچه میرسد . و با همین فرایند این شیشه دارای مقاومت میشود.

راه های تشخیص شیشته لمینت

همان طور که گفتیم شیشه لمینت از چند لایه شیشه سکوریت و pvb تشکیل شده است بنابراین ضخامت بیشتری نسبت به شیشه معمولی و شیشه سکوریت دارد. به طوری که با چشم می توان آن را به راحتی تشخیص داد.نوع شکستن این شیشه ، تمایز عمده آن از سایر شیشه های موجود است . همان طور که اشاره کردیم هنگام ضربه محکم اگر لایه های شیشه بشکند فرو نمی ریزد و به لایه میانی می چسبد. شکل شیشه های لمینت : برخی از شیشه های لمینت به صورت منحنی، مربع و … طراحی می شوند که این خصوصیت مختص شیشه لمینت است.