شیشه الکتروکرومیک از انواع شیشه های هوشمند و نانو است که به نام شیشه ی پویا نیز شناخته می شود .آنچه این شیشه ها را بسیار محبوب کرده، قابلیت تنظیم و کنترل میزان نور طبیعی محیط، توسط افراد داخلی ساختمان است. با ما در ادامه همراه باشید تا به موضوعات ذیل بپردازیم: 

شیشه الکتروکرومیک چیست؟ 

شیشه الکتروکرومیک چگونه کار می کند؟ 

کاربرد شیشه الکتروکرومیک 

مزایای شیشه الکتروکرومیک

شیشه الکتروکرومیک چیست؟

شیشه الکتروکرومیک (معروف به شیشه هوشمند یا شیشه دینامیک) نوعی شیشه برقی رنگ پذیر است که برای پنجره ها، پارتیشن های اداری، نمای شیشه ای  استفاده می شود. شیشه های الکتروکرومیک، قابلیت کنترل مستقیم توسط ساکنان ساختمان را دارند. به دلیل توانایی آن در بهبود رفاه ساکنین، به حداکثر رساندن دسترسی به نور در روز و مشاهده مناظر بیرونی، کاهش هزینه های انرژی و ارائه طراحی بیشتر در بین معماران محبوب هستند.

شیشه الکتروکرومیک چگونه کار میکند؟

از آنجایی که شیشه های الکتروکرومیک،شیشه هایی برقی هستند،با تغییر ولتاژ برق میزان شفافیت آن ها نیز تغییر می کند،به گونه ای که می توانند به طور کامل تیره شوند سپس به حالت اولیه بازگردند. شیشه های الکتروکرومیک از5 لایه ی نازک تشکیل می شوند که کمتر از ضخامت موی انسان است.  این لایه ها شامل: -جدا کننده در وسط لایه ها -دو لایه ی شفاف حاوی یون های لیتیوم که موجب تغییر رنگ شیشه می شود.

-دو عدد الکترود برای عبور جریان الکتریکی در دو طرف جدا کننده ها.

پس از اعمال پوشش‌ها، در لایه های شیشه‌ای عایق استاندارد صنعتی (IGUs) تولید می‌شود که می‌توان آن‌ها را با توجه به نیاز مشتریان در پنجره، پارتیشن شیشه ای اداری در خانه یا شرکت یا جای دیگر با توجه به سلیقه مشتری نصب کرد.

رنگ شیشه الکتروکرومیک توسط مقدار ولتاژ اعمال شده به شیشه کنترل می شود. اعمال ولتاژ کم الکتریسیته شیشه را تیره می کند زیرا یون های لیتیوم و الکترون ها از یک لایه الکتروکرومیک به لایه دیگر منتقل می شوند. حذف ولتاژ، و معکوس کردن قطبیت آن، باعث می شود یون ها و الکترون ها به لایه های اصلی خود بازگردند و باعث سبک شدن شیشه و بازگشت به حالت شفاف می شود. اعمال یک ولتاژ مثبت به هادی شفاف در تماس با الکترود شمارنده باعث می شود یون های لیتیوم در سراسر هادی یونی رانده شده و به لایه الکتروکرومیک وارد شوند. به طور همزمان، یک الکترون جبران کننده بار از الکترود شمارنده استخراج می شود، در اطراف مدار خارجی جریان می یابد و به لایه الکتروکرومیک وارد می شود. شیشه الکتروکرومیک به برق ولتاژ پایین کار میکند. به طوری که کارکرد 2000 فوت مربع آن نسبت به برق یک لامپ 60 وات برق کمتری مصرف می شود. به حداکثر رساندن نور روز از طریق استفاده استراتژیک از شیشه هوشمند می تواند اتکای ساختمان به نور مصنوعی را کاهش دهد.

کاربرد شیشه الکترومیک

یکی از بهترین گزینه ها برای ساختمان ها و یا به طور کلی مکان هایی مانند موزه ها ،موسسات فرهنگی و…که نیاز به کنترل نور خورشید دارند،استفاده از شیشه های الکتروکرومیک می باشد.شیشه الکتروکرومیک یک گزینه هوشمند برای ساختمان هایی است که در آن نورگیری آن یک چالش است از جمله مراکز آموزشی، بیمارستان ها، دفاتر تجاری، فروشگاهها، موزه ها و موسسات فرهنگی. این سازه باعث می شود نور خورشید در تمام این بخش ها فراهم شود و از ساکنین در برابر گرما و تابش نور محافظت کند. شیشه الکتروکرومیک دسترسی به نور روز و مناظر بیرون را حفظ می‌کند، که باعث ارتقا سریع‌تر یادگیری و بهبودی سلامت بیمار، بهبود سلامت عاطفی، افزایش بهره‌وری و کاهش غیبت کارکنان می شود.

شیشه الکترومیک

مزایای شیشه الکتروکرومیک (هوشمند)

  • این شیشه ها به دلیل دارا بودن قابلیت تغییر رنگ از محبوبیت بالایی برخوردارند.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و کمک به حفاظت محیط زیست.
  • به طور چشمگیری از تابش حرارتی خورشید به داخل محیط جلوگیری می کند.
  • این نوع از  شیشه ها مقاومت بسیار بالایی (در حدود 99%) در برابر اشعه ی ماورای بنفش خورشید دارند که از فرسایش لوازم و دکوراسیون داخلی جلوگیری می کند.
  • شیشه های الکتروکرومیک از قابلیت میرایی صدا برخوردارند و می توانند الودگی های صوتی را تا 38 دسی بل مسدود کنند.
  • تنوع در نحوه ی کنترل آن ها(به صورت دستی،کنترل از راه دور ،کنترل صوتی ،نوری و…)
شرکت کامادر شرکت شیشه سکوریت  زمینه تولید، فروش، نصب و تعمیر انواع شیشه سکوریت از جمله شیشه نما، شیشه بالکنی، شیشه حمام، پارتیشن شیشه ای، آلاچیق شیشه ای و… با کارشناسان مجرب و دارای گواهینامه بین المللی آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند. برای مشاوره و کارشناسی رایگان باشماره های 02144335292-44305316 تماس بگیرید. برای ارتباط با مدیریت به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.

امکان تنظیم خودکار شیشه الکتروکرومیک

شیشه الکتروکرومیک گزینه های متنوعی دارد که با الگوریتم‌های اختصاصی پیشرفته کاربران می‌توانند تنظیمات کنترل خودکار را برای کنترل نور، تابش خیره کننده، مصرف انرژی و رندر رنگ اعمال کنند. این سازه می تواند در یک سیستم اتوماسیون ساختمان اداری ادغام شوند. برای کاربرانی که خواهان کنترل بیشتر هستند، می توانند به صورت دستی با استفاده از یک پانل دیواری رنگ شیشه را تغییر دهند. کاربران همچنین می توانند سطح رنگ را از طریق اپلیکیشنی در گوشی خود تغییر دهند. علاوه بر این، به ساکنین ساختمان کمک می کند به دلیل صرفه جویی در انرژی هزینه های کمتری داشته باشند. شیشه الکتروکرومیک با به حداکثر رساندن انرژی خورشیدی و به حداقل رساندن گرما و تابش خیره کننده، به صاحبان ساختمان اجازه می دهد تا با کاهش بارهای انرژی کلی تا 20 درصد و حداکثر مصرف انرژی تا 26 درصد، در طول چرخه عمر ساختمان صرفه جویی کنند. با این حال، نه تنها مالکان و ساکنان ساختمان سود می‌برند، بلکه به معماران نیز آزادی در طراحی داده می‌شود، بدون اینکه نیاز به پرده‌ها و سایر وسایل داشته باشد که ظاهر نمای بیرونی ساختمان را به هم بزند.