برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نمای شیشه ای پیوسته از نظر مهندسی به سازه ای گفته می شود کهبرای اتصال شیشه به نما تا 20 مترمربع از متریال دیگر و جدا کننده ای استفاده نمی شود اما در چه ساختمان هایی کاربرد دارد؟ در این مقاله قصد داریم به این موضوع و  موضوعاتی به شرح ذیل بپردازیم: نمای شیشه ای پیوسته و ناپیوسته چیست؟ نمای شیشه ای پیوسته در چه ساختمان هایی اجرا می شود؟ انواع نمای شیشه ای پیوسته قوانین نصب و اجرای نمای شیشه ای پیوسته

نمای شیشه ای پیوسته چیست؟

  در نمای شیشه ای پیوسته برای اتصال شیشه به نما تا 20 مترمربع از متریال دیگر و جدا کننده ای استفاده نمی شود. اما نمای شیشه ای ناپیوسته برعکس آن می باشد بدین صورت که در تقسیم بندی شیشه ها به 20 مترمربع از سایر مصالح استفاده می شود. نمای شیشه ای پیوسته که شامل نمای شیشه ای فریم لس، نمای شیشه ای کرتین وال میباشد و نمای اسپایدری جزو نمای شیشه ای ناپیوسته می باشد.

نمای ساختمان چیست ؟

نمای ساختمان به بخش جداره خارجی ساختمان می گویند که در ظاهر قابل مشاهده می باشد. برای اجرای آن از مصالح و متریال مختلفی نظیر سنگ، بتون، کامپوزیت و شیشه استفاده می شود. در صورتی که حداقل 60% از متریال شیشه در نمای ساختمان استفاده شود، به آن نمای شیشه ای می گویند که به دو دسته پیوسته و ناپیوسته تقسیم می شود.

نمای شیشه ای پیوسته در چه ساختمان هایی اجرا می شود؟

نمای شیشه ای پیوسته طبق قانون در مراکز مسکونی و تجاری استفاده می شود به شرطی که در مسیر معابر شریان های اصلی و بزرگراهها نباشد. زیرا این به دلیل حجم وسیعی از شیشه برای رانندگان مزاحمت بصری ایجاد می کند. به همین دلیل فاصله این نما از زمین به صورت افقی باید حداقل 2000 متر باشد.

انواع نمای شیشه ای پیوسته

نمای شیشه ای پیوسته با توجه به نوع نصب و اجرا به انواعی از جمله نمای شیشه ای کرتین وال و نمای شیشه ای فریم لس تقسیم می شود.

نمای شیشه ای کرتین وال

معمولا وقتی صحبت از نمای شیشه ای می شود، بیشتر نمای کرتین وال به ذهن ها خطور می کند. کرتین وال در لغت به معنای دیوار پرده ای است. کرتین وال نوعی سازه خودایستا است بدین معنی که در عین استحکام از شفافیت برخوردار است. در داخل این زیبایی باید استحکام وجود داشته باشد.  تولید این نما  صنعتی بوده و جزء جذاب ترین و زیبا ترین و مدرن ترین نمای شیشه ای به حساب می اید که دارای محبوبیت بسیار زیادی است و اولین بار توسط مهندس معمار المانی به طراحی و اجرا درامد.

شرکت کامادر شرکت شیشه سکوریت در تهران در زمینه تولید، فروش، نصب و تعمیر انواع شیشه سکوریت از جمله شیشه نما، شیشه بالکنی، شیشه حمام، پارتیشن شیشه ای، آلاچیق شیشه ای و… با کارشناسان مجرب و دارای گواهینامه بین المللی آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند. برای مشاوره و کارشناسی رایگان باشماره های 02144335292-44305316 تماس بگیرید. برای ارتباط با مدیریت به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.
 

انواع نمای کرتین وال

نمای کرتین وال فیس کپ یا درپوش دار

Face cape یکی از انواع کرتین وال است ساختار آن به نحوی است که شیشه های نما روی آلومینیوم قرار می گیرد و درپوشی درز شیشه ها را می پوشاند در نهایت ساختاری مستحکم ایجاد می کند. کرتین وال درپوش دار، از نظر طولی در اشکال مختلفی از جمله دایره ای، مستطیلی، دوکی شکل طراحی و ساخته شده است. عرض تمام این درپوش ها و لامل ها 5 سانتیمتر است. طول لامل ها که 5 تا 23 سانتیمتر موجود می باشد. طول درپوش ها بستگی با توجه به درخواست کارفرما و ابعاد سازه ساختمان متفاوت می باشد. مثلا در پروژه لواسان کرتین وال فیس کپ و نیمه فریم لس استفاده شد در بخش فیس کپ از درپوش با طول 12 سانتیمتر استفاده شد.

نمای کرتین وال فریم لس

در فریم لس سطح یکدست شیشه ای را داریم با خطوط باریکی از چسب که ظاهری زیبا به نمای ساختمان می دهد. در این نوع از کرتین وال از چسب structural برای تثبیت شیشه بین شیشه و آلومینیوم استفاده می شود. بیشترین سطح نما را شیشه مشاهده می کنید و دیگر خبری از فریم آلومینیومی یا درپوش در نما مشاهده نمی کنید. به طور کلی در سیستم های آلومینیوم مبحث تفاوت سیستم ها در فضای بین لامه هاست یعنی جایی که قرار است شیشه ها بهم متصل شوند. در واقع تفاوتی است که در ظاهر به وجود می آید. یعنی تفاوت نماهای کرتین وال در ظاهر نماهاست. در فریم لس درپوشی وجود ندارد.

نمای کرتین وال نیمه فریم لس

از ترکیب فریم لس و فیس کپ، کرتین وال نیمه فریم لس ایجاد می شود. بدین صورت که نما به صورت افقی و بدون درپوش اجرا می شود. مثلا 3 شیشه روی هم قرار گرفته و آلومینیوم به صورت عمودی بین درز شیشه ها برای تثبیت شیشه ها کار شده است. ولی بین این شیشه هایی که افقی روی هم قرار گرفته آلومینیومی قرار نگرفته است.

نمای کرتین وال یوچنل

کرتین وال U-channel به مانند فریم لس می باشد و به ظر برخی کارشناسان زیرشاخه آن محسوب می شود. تنها تفاوت این سیستم با فریم لس در تثبیت کننده شیشه هاست. برای فریم لس از فریم آلومینیوم برای دور شیشه ها استفاده می شود و بعد نصب انجام می شود اما در یوچنل از اسپیسر به جای فریم آلومینیومی استفاده می شود. در آخر هم از چسب برای دور شیشه ها استفاده می شود. به طور کلی در ذات کار انواع نمای کرتین وال تفاوتی مشاهده نمی شود. در واقع تفاوت آنها در متریال هنگام نصب می باشد.

نمای شیشه ای پیوسته

نصب کرتین وال چگونه است؟

کرتین وال بسیار ظرافت دارد و برای اجرای آن تنها تجربه کافی نیست. زیرا اجرای آن خطرناک است و نیاز به محاسبات دقیق دارد. زیرا اگر محاسبات برای اندازه گیری این سیستم به طور دقیق انجام نشود، علاوه بر خسارات مالی منجر به تلفات جانی نیز می شود. در سیستم کرتین وال تایل های بزرگ شیشه در ارتفاعات بالا نصب می شود. هر کدام از تایل شیشه دارای ابعاد حداقل 2*3.5 متری است که به شیشه لمینت دارای وزنی معادل 300 تا 400 کیلوگرم می باشد. اگر بست و پیچ ها به درستی نصب نشود تا بتواند بار شیشه را تحمل نکند، بسیارخطرناک است.

روش های نصب کرتین وال

نصب به روش استیک : این روش نصب که به اجرای کارگاهی هم شناخته می شود، عمده کار در کارگاه انجام می شود بدین معنی که کار ساخت نما در کارگاه آماده شده و در محل ارسال شده و نصب می شود. مثلا براکت هایی که در روی کمربندها اجرا شده است، پروفیل های عمودی و افقی برش داده می شود، سوار می شود و ندول بندی انجام می شود و سپس شیشه سوار می شود. همه این اقدامات در کارگاه ساخت درب و پنجره به صورت تخصصی همه کار انجام می شود و در محل ساختمان به صورت آماده نصب می شود. این روش به دلیل بالابودن هزینه های آن تنها 5% اجرا می شود.یکی از مزایای این روش اینست که اشتباهات میلیمتری و حتی بیشتر قابل حل شدن می باشد و مشکلی در نصب ایجاد نمی کند.

نصب به یونیتایز : نیاز به محاسبات دقیق برای اندازه گیری دارد که در صورت اشتباه در آن حتی به صورت میلیمتری منجر به صرف هزینه و زمان مجدد برای طراحی و ساخت می باشد. در این روش شیشه و قاب آن در ساختمان نصب می شود و نیازمند دقت و تخصص فراوان می باشد.

ضخامت شیشه ها در نمای کرتین وال چقدر است؟

معمولا شیشه هایی که در نمای کرتین وال استفاده می شود دارای ضخامت حداقل 24 میل و حداکثر 28 میل می باشد.

قیمت نمای کرتین وال

قیمت تمام انواع کرتین وال از جمله فلپ کس، فریم لس و … تقریبا یکسان است و تفاوت قیمت ها به صورت 10-15 درصدی است. معمولا میانگین هزینه ها از 4 تا 7 میلیون تومان متفاوت است. قیمت نمای کرتین وال با توجه به عواملی متفاوت است مثلا اگر ابعاد تایل های شیشه خارج از استاندارد باشد گران تر می شود. زیرا اگر ارتفاع کار بیشتر باشد باید مقاطع آلومینیوم سنگین تر و ضخامت شیشه ها بیشتر باشد.

نمای شیشه ای فریم لس

نمای فریم لس یا بدون قاب یکی از زیباترین نماهای شیشه ای می باشد که در ظاهر ساختمان تنها شیشه ها مشاهده می شود. این نما بر روی ساختمان بدون نیاز به قالب و سازه ساختمان به صورت مستقل نصب می شود.در ابتدا شیشه بر روی قالب های پروفیلی آلومینیوم یا لامل سوار می شود. سپس با کمک چسب های مخصوصی هوابندی می شود تا از نفوذ آب و گرد و غبار به داخل ساختمان جلوگیری شود. این موارد در پشت نما اجرا می شود و در ظاهر قابل مشاهده نیست. یکی از مزیت های این نما قابلیت باز شدن شیشه ها به صورت مخفی است به گونه ای که از بیرون مشاهده نمی شود. رنگ هایی که معمولا برای این نما استفاده می شود، به رنگ آبی و سفید می باشد.

قوانین اجرا و نصب نمای شیشه ای پیوسته

به طور کلی نمای شیشه ای پیوسته باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که موارد ذیل در آن لحا شود:

  • در برابر حوادث جوی در همه مناطق جغرافیایی اعم از طوفان، یخبندان، تابش آفتاب و نفوذ گازهای مضر مقاوم باشد.
  • شکل، مقیاس، متریال، رنگ نمای شیشه ای متناسب با حجم ساختمان بوده و از نظر شکل جداره های نورگذر و پنجره ها، ابعاد و برآمدگی ها متناسب با مقررات ملی ساختمان و ضوابط مصوب توسعه و عمران شهری باشد.
  • در هنگام ساخت به موقعیت مکان قرار گیری ساختمان مورد نظر با سایر ساختمان های اطراف توجه شده و هماهنگ باشد.
  • در طراحی این نما باید شرایط آب و هوایی، موقیعت محله، خیابان ، فرهنگ، ویژگی های محیطی در نظر گرفته شود.
  • در نظر گرفتن وجود امکاناتی برای نظافت نمای شیشه ای به طوری که تاثیر نامطلوبی بر نما و حجم ساختمان وارد نکند.
  • استفاده از شیشه و تعداد لایه و نوع ضخامت آن باید مطابق با مقررات ملی ساختمان و استانداردهای ملی ایران باشد. شیشه هایی که در ابعاد 9 متر عرض و مساحت 1.50 متر مربع باشد باید از نوع ریزنده نباشد بدین معنی که در اثر شکستن به قطعه های تیز و برنده تبدیل شده و برای معابرین خطرآفرین شود.
  • متریال نمای شیشه ای پیوسته باید به گونه ای نصب شود که قابل جدا شدن نباشد. چه به سازه و ساختار اصلی ساختمان متصل باشد و چه به صورت جدا از سازه ساختمان اتصال داشته باشد باید مطابق با مقررات و آیین نامه های سازه ای باشد.
  • دوام داشته باشد و با اقدامات تعمیر و نگهداری آن کارایی لازم را داشته باشد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]